Tuesday, May 6, 2008

خبر موتني من الضحك

والله أنا عمري ما فكرت في يوم أكون لحوح , ورخم , وانزل بوستين في يومين , بس الواحد مرارته أتفقعت خلاص , وحاسس أني هاموت من المصايب اللي شغالة زي الدُش

في عز الحر.

النهاردة ماشي عادي يعني .. وبضرب عيني عالجرايد ولقيت خبر هههههههههههههههههههههه موتني من الضحك , موجود على صحيفة الجمهورية

الحكومة الله يعمر بيتها بتقول أنه الموازنة الجديدة الألوية فيها للفقراء , وفي نفس الخبر مضاعفة أسعار الغاز للمصانع ... طيب ممكن حد يفهمني يا ولاد الحلال هو لما أسعار الغاز تتضاعف ع المصانع مش نفس المصانع دي غصبن عنها هترفع أسعار السلع اللي بتتنجها , ده كمان غير باقي الخبر اللي يجيب شلل خماسي واللي بيأكد على تحمل الفئات القادرة عبء زيادات الأسعار طيب ازاى يا حكومة نصابين وانتوا رفعتوا سعر البنزين , يعني الغلبان زي حالاتي اللي كان بيركب ميكروباص لغاية القاهرة وكان بيدفع 15 جنية مش بعيد ألاقيها بكرة 30 وانا أصلاً مش موظف يبقي فين الأغنياء يا ولاد ستين كلب.

الخلاصة

خلاصة القول : أننا عايشين في بلد رئيسها نصاب كبير , ورئيس وزرائها حرامي , أحنا بقي شعب مالوش لزمة ونستاهل أكتر من كدة كمان ... يعني سياته رفع المرتبات 30%الدنيا كلها زغردت وقالت بلاش أضراب , ولما الحاجة زادت هتلاقي كل الناس بتقول أضراب ... يعني عملين زي العرايس اللعبة اللي بيحركها الرئيس من فوق

أنا مليت وزهقت ومش لاقي كلام تاني أقوله

جتنا خيبة كبيرة أكبر من خيبتنا

22 comments:

مواطن زهقان said...

أنا مليت وزهقت ومش لاقي كلام تاني أقوله

دى ابسط حاجة تتقال
ياعم حكومتنا دى حكومة المتناقضات
سلمها لربنا ياريس

رحاله said...

استاذ حمادة
باين انك حجزت على اول طيارة لزحل والكرسى الى جنب الشباك علطول
يلا حسبى الله ونعم الوكيل نعمل ايه بس ياعالم

ميرا ( وومن ) said...

حمادة
كلنا متغاظين ومفقوع مرارتنا ومش عارفين نقول ايه اظاهر بدل ما ندعي للإضراب ندعي لصيام يوم والعاء علي الحكومة ساعة ادان المغرب واحنا صايمين يمكن ربنا يتقبل مننا

مدحت محمد said...

ههههههههههههههههه
عارف اللى راح البحر رجع عطشان
ده الشعب بتاعنا
وعلى رايك جتنا ستين وكسة

يورو said...

حماده
احنا اكتر حاجه بقينا نعرف نعملها
قاعدين مكانا
نتغاظ ونزعق ونقول حرام ويمكن ندعى عليهم
يبقى نستاهل اى حاجه تحصلنا

كيكى عوووووو said...

هاى ياحمادة يعنى انت اول مرة تشوف حاجة زى كدة مالتناقض كتير فى حايتنا هاديك مثل هايف علشان تضحك اكتر واكنر لا دة انا هموتك كمان مش بردة من يومين كان فى حاجة اسمة علاوة زادت 30% واكبر علاوة فى تاريخ مصر وصلى على رسول الله لا تقول 1 ولا 2 لا قول30 وزود البنزين والغازو الا كل وخلى الناس تولاع وفى الاخر يوقولولك لم ننسى محدودى الدخل وادينى فى الهايف وانا احبك ياننسى...........معلش نسيت اشكرك على تعليقك فى المدونة وكمان موضوعك جاة على الجرح بس ماتقلقش هخلى تفيدة وبرعى يضحكوك فى البوست الجاى هنستنك دة اذا حبتهم بجد وخلوك تضحك...اوع تياس وافتكر مادام فى بكرة اكيد فى بعدبكرة.....مش محتاجة ذكاء.ولا ايييييييييية....باى باكبيرررررررر

Anonymous said...

الأحباء الأفاضل مدونين مكتوب :

كل شكر وتحية وتقدير لكم فرد منكم...

علي هذا الحب والعناية والإلتفاف حولي أثناء غياب المدونة ,,,

عشرات الإيميلات والتليفونات من هنا وهناك ومن خارج مصر تسأل عني وتطمئن عليّ ..

وهذا قدر وشرف يطوق عنقي للأبد ...

يارب أكون عند حسن ظنكم .... أكتب للحق وللحقيقة

ويجعلنا مثل سيدنا العظيم عمرو بن الخطاب عندما قال حبب لي من دنياي :

قول الحق وإن كان مراً .

أشكر تواصلكم ... أشكر دعمكم .... أشكر حبكم ...

وهكذا تكون قوة المدونين في حبهم وتآلفهم وإتحادهم ....

أخوكم الممتن لكم جميعاً
م/هيثم أبوخليل
مدون مدونة متر الوطن بكام ..؟
http://metrelwatanbekam.maktoobblog.com/
http://metrelwatanbekam.maktoobblog.com/

السندباد said...

السلام حودة
حرام عليك الراجل تعبان من اجلكم فهو يفكر في شعب المحروصة...آسف المعصورة...د في حتى بعد الممات بيفكر فيكو...كفاية حقد...الراجل تاعب نفسو و قارف ابنو البكر من اجلكم...شوية رحمة الريس المصري مريحكو على الآخر...هل عندكم ازمة الكرش السفلى...آآآآآه انا معاك هي موجودة فقط عند الحاشية لكن هل هذا مبرر للنقد...لا لا لا عيني عليك يا مبارك و لا الشاب العشرين ...د انا عمري 26 و شعري شاب من الدمار...اش خلى الماما توصيني ان اخذ مبارك مثلي الاعلى في كل شيئ...حتى الصبغة
تميم...لطيفة اونلاين

بنت مصريه said...

بتدعى علينا ليه يا حماده هو احنا ناقصين
انا هقولك وجهه النظر فى الموضوع
ادونا 30% عشان ام الاضراب
بيسكتونا يعنى
زى العيل اللى بيسكتوه بالبزازه
ما علينا
ف لقوا ان الزياده دى كتيير عالشعب الزباله ده
ف مش معقول يرجعوا ف كلامهم
قوم يعملوا ايه
يزودوا الاسعار
ولو ابن كلب مننا نطق
هيقولوا بعلو صوتهم ايه احنا مش زودناك يا بابا
خزوقوه
ههههههههههههههههه
لنا الله يابنى ولا تشيل ف نفسك

Empress appy said...

ايوه انت ايه فهمك انت
هما صح وانت غلط
ههههههههههه
عيب عليك حد يقول حاجه دولم بيحبونا يا حماده اسكت بقى علشان تعبت نظيف بيقول محدودى الدخل اتحسن دخلهم فى مصر االا انهى مصر دى ربنا يخليكوا

mohammed alsha3r said...

صباح الخير بالليل ياحماده

حمادة زيدان said...

مواطن زهقان
الدنيا دي والبلد دي مبقيتشي لينا
والله بقيت للناس التانين
هههههههههههههههه

حمادة زيدان said...

رحالة
هههههههههههههههههه
أنا نويت تكوني معايا على نفس الرحلة ياللا شوفي الناس واتودعي منهم خلاص هيرحلوا كل المصريين هناك

حمادة زيدان said...

ميرا
والله فكرة نقعد يوم ونصومه وندعي عليهم نفر نفر علله ربنا يستجيب يارب

حمادة زيدان said...

مدحت
والله طول عمرنا من أيام جدودك واحنا بنرجع عطشانين
الظاهر مش هنشرب أبدا

حمادة زيدان said...

يارا
والله عندك حق , أنا وانتى وغيرنا وغيرنا كلنا مأنتخين مكانا ومفيش حد بيعمل اي حاجة

حمادة زيدان said...

كيكي
على فكرة أنا معنديش يأس بس عندي قرف كبير من الشعب الخنيق ده وأنا طبعا منهم يعني أنا منين ما هو أنا مصري زيهم , كلنا والله شعب خنييييييييييييق

حمادة زيدان said...

هيثم أبو خليل
نورت البلوجرز يا زعيم , وينشك في قلبه اللي بوظ مدونتك على المكتوب

حمادة زيدان said...

حبيبي تميم
والله يبني أنت لو مصري كان زمانك بتزعق وتقول آةةةةةةةةة , بس أنت من تونس الخضراء أجمل بلدان العرب
نورتني يا تميم

حمادة زيدان said...

آبي
والله الظاهر وانا بقرا الجورنال كنت خالع النضارة , والظاهر كان الخبر الحقيقي
"هانمص دم الفقراء"
ههههههههههههههههههههههه
طيب يا ستي المرة الجاية
هافهموا صح

حمادة زيدان said...

صباح النور بالنهار يا شاعر

حمادة زيدان said...

بنت مصرية
الظاهر أننا شعب عيال صحيح
أوععععععععععععععععععععععععععع
انا عاوز الحلاوة