Thursday, December 11, 2008

النقاب والإسلام

تحديث
هذا البوست رأي شخصي أنا لا أملك أن أقول على شيء حلال أو حرام لأني مش ربنا , ده مجرد رأيي وبس
الموضوع ده أهداء للبت رومة وكلمة صغيرة هقولها قبل البوست , ربنا كرم المرأة وادلها حقوق زيها
زي الرجل , المرأة ليست شيطان ولا وشها هو مبعث الشرر في الدنيا

في بداية الموضوع أحب اؤكد احترامي الكبير لكل المنتقبات ودي طبعاً حريتهن الشخصية , أما عن

النقاب فأنا أختلف معه قلباً وقالباً , لأنه ببساطة مجرد زي حاولوا أهل الجزيرة العربية وسيحاولون كثيراً حتى يصدروا لنا ثقافتهم باسم الدين , لنتحول نحن المصريين من ثقافتنا وحضارتنا المصرية التي امتدت سبعت ألاف عام إلى مجرد تابعين لعادات وتقاليد دولاً ليس لها حضارة تذكر .
!!سيهاجمني الكثير ويقولون الرسول "صلى الله عليه وسلم" كان منهم
نعم رسول الله كان منهم وهو السبب في تكريم تلك المنطقة , ونحن كمسلمين أمر علينا طاعة رسول الله , ولكن هل النقاب من أوامر الرسول "عليه الصلاة والسلام"
سأجيب على هذا التساؤل بحديثين شريفين
عن عائشة رضي الله عنها، أن أسماء بنت أبي بكر رضي الله عنهما دخلت على رسول الله وعليها ثياب رقاق، فأعرض عنها رسول الله صلى الله عليه سلم وقال "يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا وأشار إلى وجهه وكفيه " رواه أبو داود.
وهو حديث يؤكد لنا أن المرأة المسلمة لا يظهر منها إلا وجهها وكفها .
‏حدثنا ‏ ‏قتيبة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏الليث ‏ ‏عن ‏ ‏نافع ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عمر ‏ ‏أنه قال ‏ ‏قام رجل فقال يا رسول الله ماذا تأمرنا أن نلبس من الثياب في ‏ ‏الحرم ‏ ‏فقال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏لا تلبسوا القمص ولا السراويلات ولا ‏ ‏البرانس ‏ ‏ولا العمائم ولا الخفاف إلا أن يكون أحد ليست له نعلان فليلبس الخفين وليقطعهما ما أسفل من الكعبين ولا تلبسوا شيئا من الثياب مسه ‏ ‏الزعفران ‏ ‏ولا ‏ ‏الورس ‏ ‏ولا تنتقب المرأة الحرام ولا تلبس القفازين
هناك من سيقول أن الرسول إذا أمرها أن تخلع نقابها في الحج يبقي منطقي أن تكون منتقبة قبل الحج , أحب أرد عليهم بأن لباس النساء قبل الإسلام وفي الجاهلية كان النقاب لأنهم كانوا يعتبرون المرأة "شيطان" أوجدتها آلهتهم لفعل المحارم بها , وعندما نزل الإسلام كرمها وجعل لديها كرامة وحدد كل أفعالها مواثيق ولم تصبح جارية ولا شيطان كما كانت قبل الإسلام .
‏قال ‏ ‏أبو عيسى ‏ ‏هذا ‏ ‏حديث حسن صحيح ‏ ‏والعمل عليه عند أهل العلم ‏
وهذا الحديث أطرحه للجميع , كيف النقاب هو فرض على كل امرأة مسلمة كما تقولون وعند الذهاب للحج وهو أعظم الفرائض في ديننا الحنيف لا تنتقب ولا حتى تلبس القفازين بيدها
:سؤال للجميع
هل ديننا متناقض لكي يفرض النقاب في الأيام العادية وعند الذهاب لبيت الله الحرام يأمر رسول الله نسائنا أن يذهبن بدون النقاب
:هذا رأي الدين في النقاب أما عن العقل فسيكون حديثي القادم
أولاً: كيف للدين الذي حرر المرأة من العبودية وحدد لها قوانين نزلت بها سورة قرآنية أن يجعل منها شيئاً مكروهاً للدرجة التي تجعله يؤمرها أن تتخفى خلف ستارة كما لو كانت مجرمة تختفي من العقاب
ثانياً: المرأة لم يخلقها الله لتكون شيطان نخاف منه ونحبسه في البيت وعندما تخرج للشارع نحبسها خلف ملابسها حتى لا تظهر وتفتتنا نحن المعذبين من الجنس
ثالثاً: النقاب يزيد الفاحشة في الأرض , وكم من العاهرات اللاتي يتنقبن للهروب من الشرطة , وكم من الرجال الذين يختبئون في النقاب لعمل أشياء مهينه , وكم , وكم , وكم , الكثير من المصائب تختفي خلف هذا النقاب.
في النهاية أحب أقول لكل المنتقبات , نقابكن تزايد على ما أمركن به الله , لقد كرمكن الله من سبع سموات , ووضع لكن الحدود في الزواج والطلاق والميراث ونقلكن من العبودية إلى الحرية , ومن أسر البيت , إلى حرية العمل , إلى كل المنتقبات , "نقابك يهينك , أنتِ لست جرم ووجهك لم يحرمه الله عليك , أخلعي عنك هذا الزى , أخلعي عنك تلك الإهانة واخرجي للحياة بوجهك الذي كرمه الله كما كرمك , فأنتِ لست بعروة , لماذا نحاول دائماً أن ندفن كل شيء في المرأة , صوتها عورة , وجهها
عورة , سلامها عورة , المرأة خلقها الله لتتم هذه الدنيا بعملها , ودينها , ولم يخلقها لكي تكون مجرد عورة تمشي على قدمان

85 comments:

ريمان said...

خد هنا يا حموووووووووود
ده منظر صوره دى انت جايب صوره راجل لابس نقاب وكمان نقاب مش نضيف

هههههههههههه

انا جايالك اهو اما اكمل قراءه الموضوع

وهرد على كل جزئيه فى البوست

سلاموزات

سكة سفر said...

سلام عليكم اولا

موضوع النقاب ده اختلف فيه علماء و أئمة فضلاء و اكيد احنا مش عندنا علم اكثر منهم حتى نحاول الفصل فى هذا الموضوع

و الادلة اللى استندت عليها هناك من يرد عليها بأقوى او اضعف منها

ارجوكم و بالله عليكم امة محمد فيها من القضايا و الهموم ما يكفى

و بدل ما نقعد نقول اراء شخصية و احنا لا دارسين و لا عندنا من العلم ما يجعلنا نخوض في هذه المسائل التى اختلف عليها العلماء
ياريت نهتم و نعمل عقولنا فيما يرتجى نفع الامة و المسلمين بيه هذه الايام

ريمان said...

بص يا حمود


بسم الله

شوف كده الحديث ده اللى انت كاتبه ده

عن عائشة رضي الله عنها، أن أسماء بنت أبي بكر رضي الله عنهما دخلت على رسول الله وعليها ثياب رقاق، فأعرض عنها رسول الله صلى الله عليه سلم وقال "يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا وأشار إلى وجهه وكفيه " رواه أبو داود

..........

الحديث ده يا حماده العلماء قالوا فيه انه حديث منكر
ليه؟
هقولك ليه
اولا لو انت نظرت فى السند بتاع الحديث هتلاقى اللى رواه خالد بن دريك عن عائشه عن النبى صلى الله عليه وسلم

العلماء قالوا ان خالد بن دريك ازاى يروى عن عائشه الحديث وهى توفت قبله ب 100 سنه
؟
طب خد دى
بعض العلماء انكروا الحديث ده لان فى سوء ادب مع الصحابيات
ازاى؟
هقولك ازاى
لان ازاى اسماء بنت ابى بكر تجلس قدام رسول الله بقميص نوم ما هو معنى ملابس رقاق ايه يا حماده
بلاش دى

خد دى
بعض العلماء قالوا ان الحديث ده من الاسرائيليات
يعنى ايه؟
يا حماده اليهود وضعوا اكتر من الف حديث مدسوس فى السنه بعد وفاه النبى عشان يضلوا المسلمين
بلاش دى
خد دى
لو كان الحديث صحيح زى ما الالبانى صححه العلماء قالوا انه ممكن يكون الحديث ده اتقال قبل 6 هجريه او ممكن يكون حديث منسوخ
لان الحجاب فرض على المسلمات فى سنه 6 هجريه
...........................


تمام

استنى بقه اما ارد ع النقطه التانيه

ناخد فاصل

سنعود بعد قليل

نور الاسلام said...
This comment has been removed by the author.
ريمان said...

نيجى بقه للحديث التانى

اللى هو ده يا حمود

‏حدثنا ‏ ‏قتيبة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏الليث ‏ ‏عن ‏ ‏نافع ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عمر ‏ ‏أنه قال ‏ ‏قام رجل فقال يا رسول الله ماذا تأمرنا أن نلبس من الثياب في ‏ ‏الحرم ‏ ‏فقال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏لا تلبسوا القمص ولا السراويلات ولا ‏ ‏البرانس ‏ ‏ولا العمائم ولا الخفاف إلا أن يكون أحد ليست له نعلان فليلبس الخفين وليقطعهما ما أسفل من الكعبين ولا تلبسوا شيئا من الثياب مسه ‏ ‏الزعفران ‏ ‏ولا ‏ ‏الورس ‏ ‏ولا تنتقب المرأة الحرام ولا تلبس القفازين
............

الحديث ده يا حماده صحيح وتمام وعشره على عشره

بص بقى يا جميل

ابن القيم بيقول فى موضوع الاحرام ده ايه؟
ليس عن النبى حرف واحد فى وجوب كشف المراه وجها عند الاحرام الا النهى عن النقاب
يعنى ايه؟
بص يا حماده يعنى فعلا النبى قال ان النقاب مش يتلبس فى الاحرام لانه مخيط ويلتصق بالوجه وده بيخالف سنن الاحرام لكن النبى مش قال ان اللى بتحج تبين وشها
...............
طبعا مش فاهم انا هفهمك بص كده
قد ثبت عن اسماء انها كانت تغطى وجهها وهى محرمه وقالت عائشه كان الركبان يمرون بنا ونحن محرمات مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فاذا حاذوا بنا سدلت احدانا جلبابها من فوق راسها على وجهها فاذا جاوزنا كشفناه

..............

يعنى يا حمود بتغطى وجهها باى شىء غير النقاب
زى مثلا حلال ان الراجل يلبس بنطلون لكن فى الاحرام حرام بيلبس بس الايزار وكمان حرام على الحاج انه يحط برفان لكن فى غيلا الاحرام حلال انه يتعطر

.......................

ناخد فاصل وارجع تانى ارد على الباقى

ريمان said...

سؤال للجميع
هل ديننا متناقض لكي يفرض النقاب في الأيام العادية وعند الذهاب لبيت الله الحرام يأمر رسول الله نسائنا أن يذهبن بدون النقاب

..............

لاء يا حمود

طبعا دينا مش متناقض بس احنا اللى فاهمين غلط

يا ريت يكون ردى على الحديث ده افادك

ريمان said...

نلتقى بعد الفاصل

نور الاسلام said...

السلام عليكم

معلش عاوزة اضيف حاجه بعد اذن حضرتك وانا هعمل كدا تبعا لحديث الرسول صلي الله عليه وسلم ( من رأي منكم منكرا فليغيره)



المهم النقاب ان كان فرضا فقد ارتديته وان كان فضلا فلسنا في غنى عن فضله


وقد جعل الله المرأه مكرمه كالدرة المصونه بالنقاب والزي الاسلامي


وكله بيتوقف حسب النيه اللي لابسه النقاب علشان الهروب هتظهر في الاخر ربنا مع الحق دايما (ولا تستوي الحسنه ولا السيئه )

وسئل بعض الشيوخ فعلقوا علي ايه

)وليضربن بخمرهن علي جيوبهن)

قالوا ان معني الايه دي ان لا يظهر اي شئ من المرأه حتي رمشها

وان بدن المرأه الحره كله عوره ولا يحل لغير الزوج

(ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها)

وقيل ان المراد بالزينه مواضعها علي حذف المضاف وما يعم المحاسن الخلقيه والمستثني هو الرجه والكفان لانهما ليس بعورة في الصلاة وليس في النظر ثم نهى مرة أُخرى عن إبداء الزينة إلا لمن استثناهم فدل هذا على أنَّ الزينة الثانية غير الزينة الأُولى ، فالزينة الأُولى هي الزينة الظاهرة التي تظهر لكل أحد ولايُمكن إخفاؤها والزينة الثانية هي الزينة الباطنة ( ومنه الوجه )


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " العينان تزنيان وزناهما النظر ... ـ ثم قال ـ والفرج يصدق ذلك أويكذبه " رواه البخاري (6612) ومسلم (2657)

فإذا كان تغطية الوجه من وسائل حفظ الفرج كان مأموراً به لأن الوسائل لها أحكام المقاصد

.
قوله تعالى ( يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ) الأحزاب / 59

قال ابن عباس رضي الله عنهما : " أمر الله نساء المؤمنين إذا خرجن من بيوتهن في حاجة أن يغطين وجوههن من فوق رؤوسهن بالجلابيب ويبدين عيناً واحدة " .

ورد في فتح الباري شرح صحيح البخاري ( ج 4 ص 148) في شرح ما يلبس المحرم من الثياب والاردية ((عن عائشة رضي الله عنها :

تسدل المرأة جلبابها من فوق رأسها على وجهها )).

ورد عن السيدة عائشة رضي الله عنها قالت " كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا مر بنا ركب سدلنا الثوب على وجوهنا ونحن

محرمات فإذا جاوزنا رفعناه " رواه أبو داوود _ باب الحج .

رأى الائمة ابن حمبل والمالكى والشافعى يقولون انه فرض
اما الامام ابو حنيفه يقو انه فرض فى حالة عصر الفتن
بالله عليك احنا الان مش فى اشد عصور الفتن ؟؟؟؟
وبعدين افرض النقاب طلع فعلا فضل هنبقى اخدنا الاجر والثواب
لكن افرض فعلا طلع فرض واحنا مش ارتديناه
هنقول ايه لربنا ساعتها


وبلاش الموضوع دا علي البلوج بتاعك علشان مش تشيل وزر اي واحده كانت هترتدي لنقاب يوم القيامه هتقول لربها ايه

Nabil said...

السلام عليكم.......

ارجو ان تتقبل مرورى ونقاشى.

اولا انا مش من الدعاه للنقاب ولا حاجه وشايف انه زياده......لكن زياده الخير.

اولا:قد روى أبو داود في سننه قال: حدثنا يعقوب بن كعب الأنطاكي ومؤمل بن الفضل الحراني، قالا: حدثنا الوليد عن سعيد عن بشير عن قتادة عن خالد بن دريك، عن عائشة - رضي الله عنها -، أن أسماء بنت أبي بكر دخلت على النبي - صلى الله عليه وسلم -، وعليها ثياب رقاق فأعرض عنها وقال: ((يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا)) وأشار إلى وجهه وكفيه" قال أبو داود: هو مرسل وكذا قال أبو حاتم الرازي.

قال العلامة عبد العزيز بن باز - رحمه الله تعالى -: "هذا الحديث ضعيف جداً، ولا تقوم به حجة للعلة المذكورة، وهي الانقطاع بين خالد وعائشة، وهو مراد أبي داود وأبي حاتم بقولهما مرسل، ولضعف سعيد بن بشير، وتدليس قتادة وقد عنعن وبذلك يتضح أن هذا الحديث بهذا الإسناد في غاية الضعف والسقوط؛

الحديث الثانى:
نهى صلى الله عليه وسلم عن النقاب واشياء اخرى تخص الحج فقط.......ومفيش تناقض ابدا فى احكام الاسلام ان رجل يلبس قميص او سروال او غيره مما ذكر فى الحديث فى غير ايام الحج!!!!!

ثانيا:مين قال ان المراه كانت تغطى
وجهها فى الجاهليه اصلا.
البدو الرحل فقط وذلك لخطوره الاتربه الرمليه على الرئه.....ز
وفى حاجه اسمها تبرج الجاهليه وليس نقاب الجاهليه.....وهو كشف الوجه والاذن والجيب وهو مانهى عنه.

ثالثا:موضوع حبس المراه ده مش عارف مين قالوا او مين فرضوا ......وحتى حجابها سببه قيمتها الثمينه وليس لانها منبع الشر.....!!!

اما بقى موضوع النقاب منبع الفاحشه انا مختلف معاك فيه برده.لان مش كل حاجه استغلت بشكل سىء من بعض الناس تلغى.........يعنى الناس بتستعمل البيوت فى المحرمات نعيش فى الشارع......او فى ناس بتسرق وتعمل حوادث بالسيارات خلاص نمشى على رجلينا
ده منطق غريب..

تحياتى ليك
وتقبل مرورى

ريمان said...

أولاً: كيف للدين الذي حرر المرأة من العبودية وحدد لها قوانين نزلت بها سورة قرآنية أن يجعل منها شيئاً مكروهاً للدرجة التي تجعله يؤمرها أن تتخفى خلف ستارة كما لو كانت مجرمة تختفي من العقاب


.............

لاء يا حماده النقاب ده شرف للمراه
عارف مين قال كده
؟

واحد يهودى شوفت بقى الاجانب اللى اصحاب التقدم العلمى قالوا ايه عن النقاب

النقاب ده شرف ليها وكرامه وعزه وربنا كرم المراه بالحجاب وصانها بالنقاب يا حماده

نعود بعد الفاصل

نور الاسلام said...

هل ديننا متناقض لكي يفرض النقاب في الأيام العادية وعند الذهاب لبيت الله الحرام يأمر رسول الله نسائنا أن يذهبن بدون النقاب


طبعا عمر ديننا ما كان متناقض انا مع راي ريمان

ريمان said...

ثانياً: المرأة لم يخلقها الله لتكون شيطان نخاف منه ونحبسه في البيت وعندما تخرج للشارع نحبسها خلف ملابسها حتى لا تظهر وتفتتنا نحن المعذبين من الجنس

..............

لا يا حماده مش كده خالص
بص يا حماده ربنا فرض على المراه الحجاب صح ولا لاء
صح

وفرض عليها الاختمار صح؟
ربنا قال وليضربن بخمورهن على جيوبهن
انا هقولك رد بن عباس ترجمان القرءان فى الايه دى

قال ان السيده عائشه قالت رحم الله نساء الانصار عندما نزلت هذه الايه شققن مروطهن واختمرن بيها

بن عباس قال الاختمار اى تغطيه الوجه

مارو كان بيقولنا البارح عارفين العجين اما بيتخمر مش بيبان منه اى حاجه خالص وشاور عليا قال زى ريمان كده بالظبط هو ده الاختمار
عارف يا حماده الخمر ليه سمى بهذا الاسم لانه بيوارى العقل بيغطيه تماما عشان كده الخمار ربنا وصفه انه بيغطى كل حته فى البنت حتى وشها وليس الخمار اللى بيظهر الوجه دى يسمى خمار

ريمان said...

ثالثاً: النقاب يزيد الفاحشة في الأرض , وكم من العاهرات اللاتي يتنقبن للهروب من الشرطة , وكم من الرجال الذين يختبئون في النقاب لعمل أشياء مهينه , وكم , وكم , وكم , الكثير من المصائب تختفي خلف هذا النقاب

....................

عيب يا حماده

هو لو كان كل اللى بيصلوا حراميه يبقى نقفل الجوامع ولا ايييييييييييييييه؟

ريمان said...

شوف انت بتقول ايه؟

النهاية أحب أقول لكل المنتقبات , نقابكن تزايد على ما أمركن به الله , لقد كرمكن الله من سبع سموات , ووضع لكن الحدود في الزواج والطلاق والميراث ونقلكن من العبودية إلى الحرية , ومن أسر البيت , إلى حرية العمل , إلى كل المنتقبات , "نقابك يهينك , أنتِ لست جرم ووجهك لم يحرمه الله عليك , أخلعي عنك هذا الزى ,

...................

شوف انا هقولك ايه يا حماده

حدثونى فقالوا منذ ان لبستى الحجاب

خانك السعد عودى حره كالسحابه

ولكن كيقف كيف كيف انزعه؟

كيف لى ان ازيل ده الحجاب الاصيل صار


منى كبعضى صرت فيه جليله

لن اميط غطائى رغم مر الجفاء


شرع ربى دليلى

لا لهوى الادعياء

كيف اعصى الهى؟

بعد سبق المتاب

ربى ثبت فؤادى
وامحو عنى الخطايا
من اراد السعاده

فليقم شرع ربه

ويديم فى العباده

كيف كيف انزعه يا حماده؟

نور الاسلام said...

المرأه المسلمه كاللؤلؤه في حجابها ونقابها



والنظر هو اساس الفساد

علشان كدا المرأه فرض عليها النقاب

لما مش في اي حد حيشوفها اكيد مش حد هيعرف هي حلوه ولا وحشه وغير كدا كمان مش في اي حد هيقدر يكلمها

ومش هتكون سبب في اي فتن

وهيصلح المجتمع

نور الاسلام said...

طب بالله عليك

هل يستوي اللي ماشيين بلبس والعياذ بالله بتاع بنات اليومين دول باللي مرتديه الزي الاسلامي والنقاب اكيد في فوق

والله حصل موقف ان واحده كانت منتقبه وسمعت واحد بيقول لصاحبه يا عم انا مش بعاكس المنتقبات دول محترمين ولما نعاكس المنتقبات يبقي سيبنا ايه للي ماشيين بباضي وبنطول او جيبه

اهه كدا النقاب بقي سبب في محي الفساد

ريمان said...

واخيرا احب اقولك انك يا حماده بكلامك ده ثبتنى اكتر على النقاب

شكرااااااااااااااااا

حسن مدني said...

عزيزي حمادة

بداية أتفق معك في الرأي بأن النقاب تطوع وليس فرضا. ولذلك أدلة كثيرة من السنة النبوية الشريفة. وبذلك قال كثير من العلماء الأجلاء.
ثم أختلف معك في مسائل أساسية، لها ماوراءها.
فعبارة

"لنتحول نحن المصريين من ثقافتنا وحضارتنا المصرية التي امتدت سبعت ألاف عام إلى مجرد تابعين لعادات وتقاليد دولاً ليس لها حضارة تذكر"

ولو لم يكن لجزيرة العرب إلا الإسلام لكفاها فخرا يفوق ما قدمت الحضارة المصرية. وعاداتنا وتقاليدنا كلها تبع للإسلام الذي جاء من جزيرة العرب. فما كان منه قبلناه وفخرنا به، وما خالفه تركناه وتبرأنا منه، وماكان مسكوتا عنه فنحن فيه بالخيار. فهذه عبارة تدل على تعالٍ مرفوض، وعصبية مذمومة.
وقد عاشت مصر قرونا طوال ونساؤها منقبات، لم يبدأ السفور في مصر إلا في بدايات القرن الماضي. بآحاد من النساء. فهل يعني قولك هذا أن تاريخ مصر يبدأ من عشرينات القرن الماضي؟ أم أن ما قبل ذلك كان مذموما؟ إذا شئنا أن نستشهد بتقاليد مصر الأصيلة فستجد حجة النقاب أظهر. ولكن الحجة للنص والحكم الشرعي وليس لتقاليد قديمة أو محدثة.
لم يكن أهل الجاهلية يعتبرون المرأة شيطانا، فهذه نظرة أهل الكتاب من اليهود والنصارى، ولو قرأت كتبهم لوجدت من ذلك كثير. أما العرب فكان الحكم فيهم للقوي، والرجل أقوى من المرأة، وكانت المرأة نقطة ضعف للقبيلة، حيث كانت تسبى في الحروب، فيقع العار على أهلها، ولذلك كان العرب يحزنون إذا رزقوا إناثا. فالأنثى ليست قوية على الكسب، ولا على الحرب. والرجل إذا وقع في الأسر إما أن يقتل – وليس في ذلك عندهم عار – وإما أن يفادى أو يطلق. أما المرأة فتسترق، ويعير بها قومها.
ولم تكن النساء في الجاهلية منقبات ولا محجبات، وإلا ما نسب الله التبرج إلى الجاهلية الأولى. فنساء الجاهلية كن متبرجات، كاشفات لشعرهن ونحورهن. وكن يضربن بأرجلهن ليعرف ما يخفين من زينتهن – الخلخال - وكن يمشين في الأسواق، وينشدن الشعر، ويخرجن في الحروب.
المرأة ليست شيطاناً نخاف منه فنحبسه في البيت، وإنما كنز نخاف عليه ونحرص على حمايته وحراسته.
وقد فرض الله على أمهات المؤمنين الحجاب، بمعناه الكامل، الاحتجاب الكامل، فيكلمن الناس من وراء حجاب، ويتنقبن إذا خرجن من بيوتهن. ولذلك كانت أمهات المؤمنين في الحج يغطين وجوههن إذا دنا منهن أحد. وحجابهن هذا ليس إهانة أو إساءة، وإنما تكريم وتنزيه لهن عن سوء الظن وحديث الإفك وجهالة من في قلبه مرض.
والنقاب – لعامة النساء - ليس فرضا، ولكنه بالتأكيد ليس إهانة. وعمل المرأة العام ليس بالضرورة حرية وكرامة لها، وليس البيت سجنا. فقد يكون عملها في بيت زوجها أكرم وأشرف وأطهر. وغالبا ما يكون.
أخيرا إذا كان النقاب يخفي بعض الرذائل، فالتبرج يشيع تلك الرذائل والفواحش. فإذا كانت الرذيلة واقعة لا محالة، فلتتخفى خير لنا من أن تستعلن.
تحياتي

حسن حنفى said...

حماده

بجد نووووو كومنت

لاني مش عارف اقولك ايه

فضلت فاتح الصفحه كتير وبرضه مش عرفت ارد

ola_barakat said...

حماده
عندك حق بجد
رغم ان اهل الجزيره بينكروا صحه الاحاديث اللي انت جبتها دي
لكن ماهو الواحد يعقل الكلام برضه يعني ازاي الرسول قال لواحد كان عايز يخطب واحده وقاله روح انتظرها في الطريق وشوفها يمكن تلاقي منها حاجه تحبها او ترضيك طبعا مش عارفه نص الحديث بس معني كده ان الست لم تكن منقبه
وكمان ازاي نعرف بعض احنا الستات ونعرف ان اللي معانا في مكان الستات دي ست بجد ولا راجل متنكر
والله ليا قرايب منقبات لو شفتهم ف الشارع ما باعرفهم
هو كده الاسلام ؟ تخيل بقي لو كل الستات منقبات يبقي مش هايعرفوا بعض خالص
الست ليست عوره وليست شيطان الست نصف المجتمع واخفاؤها يدل علي ان الشيطان يسكن النصف الاخر للمجتمع

نور الاسلام said...

فليقولوا عن حجابي لا وربي لن ابالي

فليقولوا عن حجابي انه يفني شبابي

وليغالوا في عتابي ان للدين انتسابي

لا وربي لن ابالي همتي مثل الجبال

اي معني للجمال ان غدا سهل المنال

حاولوا ان يخدعوني صحت فيهم ان دعوني

سوف ابقي في حصوني لست ارضي بالمجون

لن ينالوا من ابائي انني رمز النقاء

سرت والتقوي ذيائي خلف خيل الانبياء

ان لي نفسا ابيه انها تأبي الدنيه

ان دربي يا اخيه قدوتي فيه سميه

من هدى الدين اغترافي نبعنا اختاه صافي

دربنا درب العفاف فاسلكيه ولا تخافي

ديننا دين الفضيله ليس يرضي بالرذيله

يا ابنة الدين الجليله انت للعليا سليله

باحتجابي باحتشامي افرض الان احترامي

سوف امضي للامام لا ابالي بالملام

نور الاسلام said...

وبالنسبه للاخت اللي بتقول محدش هيعرف حد

اقسم لك بالله اني بشوف واحده منتقبه من علي ابعاد وبعرفها

طيب وحتي لو مش عرفتيها هيحصل ايه عمر دا ما كان سبب مقنع

نور الاسلام said...

وبجد عاوزة اقول لكل واحده منتقبه واللي بتفكر تلبس النقاب


اثبتي اخيتي ما ستفعلينه هو الصحيح


دربنا درب العفاف فاسلكيه ولا تخافي


كوني كالمدرة المصونه يا اختاااااااه

حجابك رمز عفتك

ادعوا ان المجتمع كله يبقي منقبات يارب

بالله عليكم ازاي نبقي مجتمع متقدم واحنا بنعيب علي الحجاب والحياء الحجاب هو النقاب برضه مش غطاء الشعر وبس

لازم نصلح مجتمعنا الاول

فين امة الاسلام

اين انت يا رسول الله


وعلي فكرة بقي دا احسن وقت نلبس فيه النقاب

نصرةلرسول الله

اخيتي ان اردتي نصرة الرسول صلي الله عليه وسلم

فاثبتي علي دينك قرارك صحيح ان ثبتتي علي النقاب

حفظكي الله


ربنا يهديكن جميعااااا ياااااااااارب

Anonymous said...

والله ياحماده انا كنت هارد
وكان عندى كلام كتير
لكن الاخت ريمان ربنا يكرمها
اوفت وردت رد تمام
انا كنت عاوز اقولك بعيد بقى عن موضوع النقاب ده
انتا ليه اخترت موضوع النقاب علشان تناقشه
المواضيع كتير
ثم انتا على حد علمى مالكش دعوة بالعلوم الفقهيه والفتاوى والاراء
يبقى بتتكلم فى النقاب ليه وبتجادل
اهو الجدال ده بقى نهايته مش كويسه
وبنى اسرائيل خير مثال
المهم
اللى بييجى على دين ربنا مابيكسبش ياحماده
ودين ربنا الاسلام ياحماده
ان الدين عند الله الاسلام
واحنا لا ملجأ لنا الا الله
علشان كده الاسلام هو الحل
وكل ده بعيدا عن النقاب وموضوعه
لانى زى ماقلتلك ان الاخت ريمان ربنا كرمها وردت احسن من اللى كنت هاقوله
اوعى تزعل ياولد ده مجرد نقاش كده

حمادة زيدان said...

أختي موجة

أنا أختلف مع النقاب وأعتقد أنه مغالاه وبدع أبتدعها بعض الناس لأنهم معتقدين أن المرأة مجرد شيء عورة لابد أن تختفي من الحياة

أما عن سبب حديثي عن الموضوع ده لأن في كتاب أتكلم عنه وقفل النقاش في الموضوع ده وأنا عن نفسي لا أثير جدل ولا فتنة بس حبيت أوضح وجهة نظري مش أكتر أنا مش عالم ولا مفتي

Unknown said...

على العموم رأيي الشخصي سواء اذا كانت الأحاديث ضعيفه أو قويه أو صحيحه و مش صحيحه
النقاب ده أبتدعه الوهابيون بحجة الأسلام و الناس السلفيين لأنهم فعلا شايفين أن المرأه كائن ناقص مش زي الراجل و لو لاحظت في أي دوله و خصوصا السعوديه و خصوصا جدا عند السلفيين أنهم بيعاملوا المراه على أساس أنها خدامه و جاريه من الجواري فراحوا بقى لبسوها خيمه !!!
بجد أنا شايف أن المراه زينه هي تعمل اللي هي عايزاه تلبس نقاب تلبس حجاب ماتلبسش أي حاجه أنا شايف أن الأمر في الأول و في الأخر (حرية شخصيه )و
و لو رجعنا و قلنا أن النقاب واجب على كل مسلمه أعتقد أنها كانت هتبقى في حديث صحيح من أحاديث الرسول أو ذكرت بينة وواضحه في القران !
و نيجي لحاجه تاني أن في ستات كتيير مابتستحملش الشمس و لا حر النقاب يبقى تلبسه علشان واجب عليها و لا ايه بالضبط
في الأخر هنقول أن الدين يسر و ليس عسر

أيه يا حماده أنت مش جاي و لا ايه ؟ :(

حمادة زيدان said...

ريمااااااااااااااااااااااااااااااان

أولاً ميرسي على ردودك الكتير جداً دي لول

ثانياً بقي : أنا لما عملت البوست عملته بعقلي , يعني ربنا خلقلنا عقل نفكر بيه , والعقل بيقول أنه ربنا خلق سيدنا أدم وستنا حوا , مش سيدنا آدم وعفريته !!! مين اللي قال أنه أكرم الأديان على وجه الأرض يخفي المرأة من الوجود ويخليها حاجة عاملة زي الظل لا ملامح لها ...

هذا رأى اللي أنا مقتنع بيه واللي عقلي مرجحولي واللى قلبي مطمن ليه وانتي يا رومة لو مقتنع بغير كدة يبقي ده رأيك وأحترمك جداً عليه

تحياتي الأخوية

حمادة زيدان said...

نبيل

وعليكم السلام ورحمة الله

الحديث حتى لو كان ضعيف بس أكثر عقلانية وتفهم من باقي الاحاديث وبصراحة برجحة أكتر

أما هن موضوع الحج هقولك حاجة بسيطة

ربنا لما أمر الرجالة أنهم يلبسوا ملابس دون خياطة لم يأمرهم بكشف اى عورة من عوارتهم !! طيب لو النقاب فرض زي ما في ناس بتقول ازاي هيأمر ربنا أنه النساء تظهر عورة وشها في الحج!!! مش هو فرض يبقي الوجه عورة ولا إيه !!

تحياتي لك أخي الكريم

حمادة زيدان said...

ريماااااااااااااااااااااااااااااااان

نسيت أقولك أنا قلت كم من العاهرات واللصوص متخبين ورا النقاب ودي حقيقة مع الأسف لأنه تغطية الوجه بتداري أى انفعال واى تفاصيل فممكن أى واحدة مومس تلبسه تستخبى جواه وممكن أى حد حرامي يلبسه يستخبي فيه ولا إيه !!

حمادة زيدان said...

نور الاسلام

اولا نورتيني في المدونة

ثانياً : النقاب مش عفة ولا بتاع ده مجرد زي أبتدعه مجموعة من النقاصين اللي معندهمش ثقة في نفسهم ولا في نسائهم ومعتبرين المرأة شيء ناقص مستحيل أن تستطيع أن تتخذ قرار أو حتى أن تمشي بوجهها في الشوارع لأنها غير قادرة على حماية نفسها أو لأن وجهها الذي خلقه الله لها سيضر بكل الرجال في الشوارع ..

تحياتي لكي ولردك

حمادة زيدان said...

أستاذ حسن مدني

مازلت مصر على رأيي بأن حضارتنا المصرية القديم أكبر وأعظم من أي حضارة على وجه الأرض ولتنظر بعينك إلى الأثار المصرية التي تملئ جنبات مصر ...

ومازلت أقول أن الجزيرة العربية لا توجد بها حضارة ولا يوجد بها أى شيء يذكر يفتخروا به سوى نزول الإسلام على سيدنا النبي في أرضهم وبداية نشر الدين الإسلامي من أرضهم , غير ذلك لا أعتقد أن لهم سوى مجموعة من المعتقدات الهمجية التي مازالوا يحاولون أن يفرضوها علينا سواء بقنواتهم الوهابية أو بالفتاوى التي يتفنون في جعل الدين جامد ووصحراوي كأفاكارهم التي منبعها الصحراء

أنا مصري مسلم ولي حضارتي الفرعونية العظيمة التي إلى الآن نكتشف الكثير والكثير منها , ولي أيضاً حضارتي الإسلامية التي أفخر بها

أما عن النقاب هذا رأيي وكتبته في البوست وفي الكومنت

تحياتي يا أستاذنا

حمادة زيدان said...

علا بركات

أعتقد ممكن بعد كدة ينزلوا نقاب بينور وكل امرأة تضع تكون ليها اللون بتاعها علشان نعرف نحددهم من بعض

نورتيني وميرسي على ردك

حمادة زيدان said...

حسن

نورتين يا جميل مع أنك أديلك فترة غايب

ولما تعقدر ترد تعالا المدونة بترحب بيك

حمادة زيدان said...

مجهول

أعلم أن الجدال أخرته وحشة علشان كدة هقفل باب الجدال لغاية كدة وانا موضوع النقاب اخترته للرد بس على تعليق ريمان ... غير كدة أنا مش مفتي ولا شيخ وده مجرد رأي شخصي مني

Unknown said...

نور الأسلام
أزاي تقولي ان النقاب هو العفه و الطهاره و رمز للتقدم
يعني أنتي فرحانه أنك لابسه نقاب أظن ان دي حريتك الشخصيه و انتي شايفه ان ده الصح أعمليه لكن مش تجبري الناس أنهم يلبسوه و بعد كده نقول عايزين نتقدم
أنتي شايفه أن المرأه نغطيها ليه ؟
الغرب بيحترموا المراه من غير مايغطوها اذا كان أحترام عمل أو احترام على المستوى العام و أسمه عالم متقدم
نيجي بقى للمجتمعات المتخلفه زي السعوديه اللي المرأه فيها بصراحه بقى عامله زي الأرنب تخلف عيال و تربي و تبقى خدامه في البيت بمعنى أصح
أما المراه مالهاش حق أنها تمشي في الشارع من غير محرم معاها و لازم تكون لابسه النقاب !
لما المرأه في الطياره بعد ما يطلعوا من حدود السعوديه يبدلوا النقاب ده تسميه أيه
كفايه بقى كبت و شعارات دينيه مش كل حاجه يقولها واحد طالعلنا في أحدى القنوات التجاريه الدينيه ننفذها
و مافيش سند لا في القران و لا في السنه أن الرسول أو الله ألزم النقاب في أيه أو حديث
يبقى لازم نفكر قبل مانتكلم و نساق الى أفكار تجاريه غرضها الدين

نور الاسلام said...

السلام عليكم


هيثم الكاشف و حمادة زيدان


قلل الله وافني امثالكم يارب

الذين يعبثون بالدين ويتكلمون فيما لا يعلمون

ياااااارب ارنا فيهم عجائب قدرتك


ماواكم جهنم وباس المصير

نور الاسلام said...

وبلاش تريقه في الدين

نقاب بينور؟؟؟؟؟؟؟

شكرا اوي انت اصلا مش محترم

وبستحقر مدونتك دي


والله المحترم بيحترم نفسه

والمش محترم بيسبب التهزيئ لنفسه

نور الاسلام said...

واحترم الاسلام شوية

بجد الله يحرقك


وياخدك ياااااااااااارب

ريمان said...

ولعها ولعها

شعللها شعللها

وللللعها وللللللعها

شعللللها شعلها

حماده

انا بس جاه اهدى النفوس انا وعدتك انى مش هعلق تانى ع الموضوع

ههههههههههههه

حسن حنفى said...

اخ حماده زيدان

بجد مش عراف اقولك ايه

لتاني مره

للاسف انا كنت بعتبرك اخويا الكبير

بس كان فعل ماضي

بجد حسام كان معاه حق وانا اسف فعلا

اني اولا اهنت نفسي ودخلت مدونتك

ثانيا اني ضيعت وقتي وكمان ضيعت وقتك

انت فعلا عاوز شئ من اجل الجدال وخلاص

نفسك تقعد ترغي من غير حتي اي سند علمي

ابقي روح شوف انت ناقل الموضوع ده منين

لان مش معقول انت تكون حافظ اي حديث

بجد انا المره الجايه مش هدخل مدونتك

مغمض بس انا هدخلها برجلي الشمال

كل ما احب اخد ذنوب ادخلها

علي العموم انا اللي غلطان كنت مستني

ايه بعد الموضوعين اللي انت كتبتهم قبل

كده تعرف انت بجد مدونتك عاوزه تتغسل

بس مش بميه ده سبع مرات تراب ومره ميه

وياريت تعرف ان فيه الفاظ لان احنا مش

في الشارع ممكن تقول اي حد مش محترم

ممكن يستخبي تحت النقاب بس بلاش الكلمه

اللي انت قلتها دي لانها مش بيقولها غير

اللي اخلاقهم مش حلوه وبس او يمكن انت

مش واخد بالك من كتر ماقلت اللفظ ده

قبل كده علي العموم ربنا معاك يارب

نور الاسلام said...

وبكرا تشوف ربنا هيعمل فيك ايه


دا انت النار بتستعد ليك ولامثالك


ان شاء الله هتقابل ابو جهل هناك

حبيبك دا انا عارفه

اصل انت زيه بالضبط

ريمان said...

يادى النيله
حماده انا والله ساكته خالص اهو مش بتكلم

انا بس بثبت حضور

حسن حنفى said...

حماده باشا الف مبروك

شوف بقي عندك كام تعليق

افرح بقي

حمادة زيدان said...

حسن ... نور الاسلام

أعتقد اني كاتب على رأس المدونة

المدونة دي للكبار وبس

ولا إيه ؟؟؟؟

محمد مارو said...

له عليه و سلم نهى الرجال عن لبس السراويل فى الحج

هذا معناه ان الرجال اصلا فى غير الحج بيلبسوا سراويل

و لما ينهى المراه عن لبس النقاب فى الحج هذا معناه انها فى العادى بتلبسه

اما عن التناقض فاين التناقض فى الدين

الحج شريعه لها مناسكها و عدم لبس المخيط او النقاب من شرائع الحج او من نسكه

كمان بالنسبه للنقاب

انا اعتقد لو المراه جميله اووووووووى هى اللى تلبس النقاب خوفا من الفتنه

اما المراه العاديه فيكفيها الحجاب

و بطل تخبط فى الحلل تانى

salwa said...

السلام عليكم اخ حمادة و جميع الاخوة الكرام
الاسلام يجمع و لا يفرق ,فلنوحد صفوفنا
ما يجمعنا اكثر بكثير مما يفرقنا
ولنترك الحساب لرب العباد
وفقنا الله لما يحبه و يرضاه
تحياتي و احترامي للجميع
سلام

حسن حنفى said...

حماده باشا

يا حبيبي اوعي حد يكون ضحك عليك وقالك انك كبير

انت لازم تعرف ان الكبير بيتعرف من تصرفاته ومن كلامه وافعاله

واتكسف شويه يعني اما تلاقي كله بيلومك يبقي اكيد غلطت

وياسيدي احنا مش كبار انت اللي كبير
مش برضه عندك 25 سنه يعني اكبر مني ب 14 سنه لكن علي الاقل انا عمري ما قلت كلمه زي اللي انت قلتها وعمري ما قلت كلام زي اللي انت كتبه

لسه عندي برائه الاطفال وده شئ مشرف لو هكبر ابقي زي سعادتك فيارتني اموت قبل ماوصل لمرحله الاضمحلال اللي انت فيها

راجع نفسك يا حماده وبطل شغل العيال ابقي سيبه لينا مش احنا صغيرين برضه ولا ايه ؟

وراعي ربنا في نفسك وفي تصرفاتك

واحترم اراء الاخرين علشان الاخرين يحترموا افكارك

واعرف ان الحسن والحسين الصغيرين علموا شيخ كبير يعني مش تتكبر ان حد اصغر منك يقلك انك غلطت في كذا وفي كذا

الا بقي لو انت بتعند وخلاص
او معتبر ان كلامك كلام في الهوا

( كلام وخلاص )

مش ليه لازمه يعني

دمت بخير

peace

وياريت مش تزعل مني بليز اصلي لسه صغير وانت عارف الاطفال وتصرفاتهم مش كنت برضه طفل في يوم قدر بقي

حسن حنفى said...

نسيت اقولك يا حماده ان بالطريقه دي النقاب الوحيد اللي المفروض يتشال هو النقاب اللي انت مغطي بيه فكرك واللي انت مانع بيه عقلك ومخك من العمل
ومش عاوزهم يشتغلوا

وعلي فكره انا مش مع النقاب يعني مش بقول انه فرض يعني اللي عاوزه تلبسه تلبسه واللي مش عاوزه ممكن تكتفي بالحجاب بس

وابقي اتغطي قبل ماتنام كويس علشان الدنيا برد وده بيجييب اسهال فكري وهتلاقي كل الافكار ساحت في بعضها زي الموضوع ده كده

نور الاسلام said...

لسلام عليكم


اولا اححب قلك ان انت عيل

وعيل مش محترم كمان


وانا غلطانين اننا دخلنا مدونه قذرة ذي دي

نور الاسلام said...

بعاعاوزين تشوهوا صورة النقاب علشان انت ومثالك ترتاحوا

مش هنعطيكم فرصه ابدا للي في دماغكم



ربنا ياخدمكم يارب

والله انا كان زماني قتلتك

بس مش عاوزة اضيع نفسي علشان حقير زيك مش يستاهل

تعرف ان الكلب اكرم منك

نور الاسلام said...
This comment has been removed by the author.
نور الاسلام said...
This comment has been removed by the author.
نور الاسلام said...

ومش مهم ان حنا زي ما بتقول عيال

بس هننشا في طاعة الله

علشان لما نكبر نرفع ديننا واهلنا لفوق مش ننزله للارض زي ما انت عملت

اتقي الله


علشان يرحمك

يارب ياخدك


ويرحم البشريه من قرفك

نور الاسلام said...

انت اللي خرجتني عن شعوري


والاحترام والذوق مش نافع معك



وشكرا اوي ليك

نور الاسلام said...

شكرا

ميرا ( وومن ) said...

حمادة

هو في ايه؟
ايه اللي بيحصل ده

بجد ده تهريج

مع احترامي ليك ولكل الناس اللي علقت

برضة لسه موصلناش لمرحلة النقاش بموضوعية

لسه برضة فينا العصبية والشعارات الحنجورية
حمادة
-----
طبعا لا انا ولا انت ولا اي حد من اللي علقوا أهل لأنهم يفتوا في الدين والله اعلم

لكن كل واحد له وجه نظر اخدها من مصادره وفي الإختلاف رحمة
والقاعدة اننا نستفتي قلوبنا
انت ليك وجه نظر لكن اسأت عرضها لأنك عرضتها بشكل هجومي واسمحلي اختلف معاك في بعض النقاط هاناقشك فيها لكن الوقت لا يسمح الآن

ريمان
------

اشكرك علي تعليقك وتوضيحك ودي قناعتك ووجه نظرك وتحترم

وسكوتك كمان في وقت صح علشان تخرجي من المهزلة دي


نور الإسلام
----------
انا معرفكيش ومبدخلش مدونتك لكن اسمحيلي الرد حجة بالحجة ودليل بدليل

تمنياتك لحمادة بدخول جهنم او اطلاعك علي الغيب ومعرفة هو مكانه مع مين في النار ؟؟؟؟؟

اسمحيلي لا انا ولا انتي ولا اي حد من حقة يقول مين هايدخل الجنة ومين هايدخل النار

وحمادة قالها هو مش إله ولا احنا كمان

كونك منتقبة يعطي الحق في الدفاع عن نقابك لكن لا يعطيكي الحق في تكفير اي شخص او الحكم عليه انتي لم تطلعي علي قلبة

حسن حنفي
--------

برضة يا حسن انا معرفكش كويس ولأنك تعليقاتك بتبقي مختصرة دايما فمش هاقدر اناقشك في منطقك وبصراحة مش فاهمة موقفك
في البداية علقت التعليق اللي ممكن اقول هو ده حسن
وفجأة اتقلبت

عاوز تدافع دافع لكن الحجة بالحجة والدليل بالدليل

تعليقك الأول كان في صالحك جداً لأني مش شايفة في اي تعليق بعد كدة رأي صريح في الموضوع
شايفة هجوم وبس
لو مش هاتناقش ياريت تنأي بنفسك عن المعارك الكلامية
دي نصيحة يا تقلبها لا ترفضها

في النهاية ياريت نرتقي شوية في طريقة حوارنا اللي مش بيعرف يناقش ولا يحاور ياريت فليقل خيراً او ليصمت

احترامي وتحياتي للجميع

ميرا ( وومن ) said...

حاجة اخيرة

حسن برضة حمادة مش محتاج انه يثير موضوع تكثر فيه المجادله للحصول علي تعليقات

كلنا عارفين مين هو حمادة

ياريت تكون المهزلة دي تقف عند الحد ده وفي مدونة حمادة

بنت مصريه said...

ف البدايه احب ااكد احترامى الشديد لكل المنتقبات
انا بحييك جدا جدا عاجمله دى يا حماده
لانك اثبت فيها بجد انك راجل مهذب ولست متعصب لرأيك ومش عامل البوست دا للفرقعه او عشان يكتر الكلام عليه بين المدونين وتقف انت منشكح


انا اللى خلانى اقول الكلام ده لان كتر الكلام عن النقاب قوى بين المدونين وللاسف فيه كتير منهم مابيحترموش حريه المنتقبات بالعكس بيلاقوا متعتهم ف الشتيمه والاهانه

اللى تقول دول شبه اكياس الزباله
واللى تقول حاططين حته قماشه قديمه على وشهم

لكن انت تناولت الموضوع من وجهه نظرك باسلوب مهذم مع اظهار كامل الاحترام للمنتقبات
والاستشهاد بالاحاديث النبويه الشريفه

بجد ده احسن بوست قريته تناول هذا الموضوع
احييك يا حماده
وكل سنه وانت طيب

رباب كساب said...

صباح الفل يا حادة ياللي مش عيدت عليا ولا قلت كل سنة وانتي طيبة
المهم عيزة اقولك فعلا عندك الف مليون حق وكلامك في الصميم وموافقة عليه مليون المية
وياريت في واحدة منهم تفهم وتعقل
كل سنة وانت طيب
رباب كساب

Unknown said...

نور الأسلام
لا تعليق على قلة الأدب اللي أتقالت فعلا انتي مثال واضح على عدم تقبل المسلمين لأي نقاش في الدين

و بقول في الأخر هو أسلام حضرتك علمك ازاي تقلي أدبك و تكفري الناس و تدخليهم النار زي ماانت عايزه

فعلا انتي مثال للأنسياق وراء أفكار جاهله و اللي مسيطر على عقلك و أفكارك مش مخليك تتقبلي أي نقاش في أي حاجه بدون قال الله و قال الرسول

شكرا لك على جعل النقاش غير حضاري و على جعل المراه غير حضاريه بالمره
و أنسايقكم وراء الشيوخ التي تلعب و تتاجر بالدين بدون مساحه من الفكر علشان تفكروا أن اللي بتعملوه لازم نفكر فيه لكن للأسف تعاطيتم الدين كالمخدرات و لكن بجرعات زياده خلى عقلكم مغيب عن تلقى أي نقاش محترم

أنا أفتكر أن في شيخ زي الفل و محترم بيطلع على قناة الناس أصدر فتوى بقتل ميكي ماوس !!!
يلا بقى روحي دوري عليه و اقتليه ^^

مدينـة من النسـاء said...

أنتِ لست جرم ووجهك لم يحرمه الله عليك , أخلعي عنك هذا الزى , أخلعي عنك تلك الإهانة واخرجي للحياة بوجهك الذي كرمه الله كما كرمك , فأنتِ لست بعروة

,,,,

إسألهم
ماذا توارون خلف هذا الستار المعتم
؟؟؟؟؟؟؟
إسألهم
إين ذهبت الآدميه خلف قانون الإنسياق والعبوديه ؟
إسألهم كم من أقنعة سترتدون ,, وإلى متى ستهربون ,, ومـِن مـَن ؟؟؟؟؟؟؟؟

حقاً كلمات لا يفيها أي تعليق
تحياتى ..

حمادة زيدان said...

ميرا

أولاً مبروك ع الخطوبة وعقبال ما اشوفك في بيت العدل

ثانياً أنا والله فوجئت من اللي حصل أنا بشكر ريمان على ردها اللي كان بأدب وباحترام وبينت فيه وجهة نظرها بأدلة أحترمها عليها ... كمان بشكر الأخت صاحبة مدونة موجة في بحر الحياة على ردها ... أما الاخ حسن والتانية دي فانا مش هقدر أرد عليهم لأني اكبر من المهاترات دي ...

نورتيني يا ميرا

حمادة زيدان said...

أنجي

المدونات اللي مش بيحترموا المنتقبات دول أغبياء لأن المنتقبة دي ممكن تكون أختك بنت عمك .. أنا أحترم رأيها بس أنا مش معاه ... لازم يكون في احترام متبادل علشان نعرف نحترم بعض... وربنا خلقنا وخلق لكل إنسان عقل يفكر بيه

ربنا يرحمنا
وكل سنة وانتي طيبة

حمادة زيدان said...

رباب كساب

كل سنة وانتي طيبة يا رباب

والله التليفون عملها وبعيد عنك باظ وكل الارقام عليه

كل سنة وانتي طيبة كمان مرة

ربنا يهدي الجميع يا رباب

حمادة زيدان said...

هيثم يا جميل

بص يا سيدي أحتراماً لنفسنا سيبهم يقولوا ما يقولوا فكل إناء ينضح بما فيه ... وعلى العموم بردوا أحنا اكبر من الرد على مهاترتهم

تسلم يا جميل

حمادة زيدان said...

مدينة من السماء

أتمنى أن يسمعن صوت العقل ولا يكونوا مجرد قطيع وراء بعض المشايخ الذين يلعبون لصالح أموال الخليج

تقبلي تحياتي

Anonymous said...

for sorrow

you felt from my sight

i though u are wise
but>>>>>
>>>>.....

كيكى عوووووو said...

حمااااااادة ياجاااااااااااامد
**************************
يالهوى انا غبت كل دة وجيت على موضوع سخن كدة؟
*****************
اولا:انا فى الاول بتفق معاك تمام انها حرية شخصيا وان دى وجهة نظر شخصيا ليك وانك بتتحرمهم وانا كمان طبعا بحترمهم لان كل انسان فى الدنيا ولى وجهة نظر مختلفة عن التانى
ام بخصوص المنقبين او غير فى كل واحد مدرك تمام بيعمل اية كويس وناضج وكل واحد حر
*******************************
عورة , سلامها عورة , المرأة خلقها الله لتتم هذه الدنيا بعملها , ودينها , ولم يخلقها لكي تكون مجرد عورة تمشي على قدمان
احيييييييييييييك على الجملة دى لان بعض الفضايئات التى تسمى دينية جعلت منها مسخ انا بكلم على العموم مش على النقاب تحديد
عموما وجهة نظر ليها روية وبحترمك عليها جداا
عوووووووووووووووووووو

كيكى عوووووو said...

ام بخصوص
نور الاسلام
*****************
فحضرتك بجد تعليقاتك مدلش خالص على اسمك
لانك متعصبة جدااا ودى بجد مش طريقة مناقشة خاااااااااالص
عموما ياستى هو قال دى وجهة نظر وهو حر تمام فى وجهة نظرة
وكمان حضرتك دينا مقلش ان احنا نشتم فى الناس وندخلهم النار على مزاجنا ونقول كدة ولا ايييييييييية؟
*****************
حسن حنفى
**************
انا هقولك كلمة واحدة بجد
بجد
انا مصدومة فيك
!!!!!111!
عووووووووووووووووو

mostafa rayan said...

كل سنةوانت طيب يا عم الحاج
بص يا نجم انا مش معاك انك تقول النقاب بيزود الفاحشة مش معني ان حد بيستخدم النقاب غلط يبقي هوكله غلط
وألا مانستخدمش السكينة علشان بعض الناس بتسخدمها في العمليا الأجرامية
النقاب سنةوان ارتدته المرأة فلها به اجر
اللي ممكن نقوله هنا للمنتقبات انهم يكونو على قد مسئولية النقاب يعني ماتتنقبش وتفضل بقي تهزر وتهرج مع دةودة لآ تحترم نفسها ولبسها
وماتلبسش نقاب ضيق ولا بيلمع لأن الغرض من النقاب الستر فهي المفروض ماتفضحش الستر دة
ارجو انك تتقبل رأيي وكل سنة وانت طيب يا جميل

حمادة زيدان said...

أخي أو أختي العزيز

انا لن أحزن من رد مجموعة من المندفعين المراهقين السكوت أجمل من الرد عليهم

ميرسي لزيارتك الغالية

حمادة زيدان said...

كيكييييييييييييييييييييييييييييييي

نورتين يا كميلة

وبشكر ردك على حسن وصديقته التانية

المدونة نورت بيكي يا
كيكييييييييييييييييييييييييييييي

ومتغبيش تاني أحسن والله
ممممممممممممممممممممممممممممممممم

مش عارف هعمل ايه بس ممكن افخخ المدونة بتاعتك وبتاعتي لول
مممممممممممممممممممممممممممممممم
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

سلاموزات على طول السلام

حمادة زيدان said...

مصطفى ريان

أهلا بيك يا ثائر

أتمنى أن تزورني كثيراً لأن قاص محترم جداً وانا بحييك على قصصك موت

أما عن رأيك أنا أحترمه جداً بس تخيل معي لو كل النساء اتنقبوا تخيل شكل الشوارع والجامعات والمدارس تخيل كل شيء في مصر هتحس أنك مش في بلدك هتحس أننا رجعنا مئات السنين للخلف ... أنا ضد تفشي النقاب مع كامل احترامي للمنتقبات

تحياتي واتمنى مش تكون اخر زيارة

حسن حنفى said...

اعتقد اني في الاول زيما امراه بعقل رجل قالت رديت كويس بس اما الاقي الاخ حماده يقولي
حسن

نورتين يا جميل مع أنك أديلك فترة غايب

ولما تعقدر ترد تعالا المدونة بترحب بيك

اعتقد ان رده ده يثير استفزازاي حد

علي العموم انا اعتذر عن ردي علي حماده بالطريقه دي لانها مش من طبيعتي

وشكرا لكيكي

وانا اسف اني صدمتك وان شاء الله مش هتتكرر تاني
واتمني لحماده التوفيق

دمتم بخير

بنت الاسلام said...

اخي الغالي حمادة

قرأت موضوعك المثير للجدل هذا وقد اتفق معك في بعض النقاط واختلف في البعض

ولكن فلنتفق بداية ان الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

الموضوع هو قضية النقاب ووبعيدا عن كوني فقيهة وكونك فقيه فلنتفق ان امر النقاء عليه اختلاف وخلاف من قبل العلماء انفسهم

فما اكثر العلماء الذي اقرت بفضله وليس فرضه

وما اكثرهم ايضا الذي اقر فرضه

فما العمل اذن

؟؟

هناك اختلاف

والاختلاف معناه ثراء وتعدد واتساع هوة الاختيار والعودة هنا لاستفتاء القلب


فمن رات ان النقاب سيزيدها قربا ويقينا من الله العلي القدير وانه خطوة تقارب لله فلترتديه طالما سيصاحب ذلك راحة نفسية اكثر ولكن شريطة الا تتخذ منه وازعا لردع غيرها واتهامها بالتقصير في اداء فرائض دينها

اما من رات في الحجاب قربا وائتناسا بالله فحقها طالما قناعتها انها تؤدي فرائض ربها علي الوجه الذي يرضيه

القضية ليست قضية صراع ولا اقتناع لان الامر عليه اختلاف من قبل العلماء فلناخذ بالاقرب الي النفس اذن كقضية الموسيقي وغيرها من القضايا المطروحة للجدال الذي وجودها اثراء للدين ولكن نحن دائما نحوله لصراع

واذا نظرنا لموضوع النقاب من زاوية الديمقراطية التي طالما ننادي بها فعلينا القول بان كل انسان من ابسط حقوقه الشرعية ان ياكل ويلبس ويرتدي مايحب ومايقتنع طالما لا يسيء لغيره ولا يتعرض له

من اقتنعت به فلترتديه ولكن بلا اساءة وتهكم علي غيرها

بينما قولك ياحمادة انه كم من الجرائم ارتكبت من وراء ستار النقاب وكم من الجرائم التي ارتكبت بسبب العري والتعري؟

لا ينبغي ان ندخل الجرائم في دائرة النقاب ولا اللبس اساسا لان الجرائم سبب مرتكبيها ودافعه اخلاقيا فان فسدت الاخلاق تعددت الوسائل المبتكرة من اجل ارتكاب ابشع الجرائم

في النهاية

اتمني ان يحترم كل مننا الاخر

يحترم عقله وفكره وكيانه مهما كان اختلاف الفكر

فليس كل من كانت منقبة مضلله العقل

وليس كل من كانت محجبة كاملة الفكر

كلنا بشر تحنمل عقولنا النضج والضلال ايا كانت ملابسنا

و

تحياتي

Anonymous said...

ثلاثة ايام يا حماده وانا ادخل
علي الموضوع دون تعليق ـ كعاتي مع كل
مواضيعك ـ لكن المره دي قريت كل
التعليقات وشوفت بعيني المهزلة

فاكر يا حماده ؟
فاكر لما كنت معاك في القاهره وخطر
علي بالي سؤال سألتهولك ؟
وقتها انت جاوبتني بلا مبالاه حتي اني
افتكرت الموضوع مش مهم بالنسبالك
ومفتكرتش انك ممكن تعمل عنه مقال رائع
كده ..

وقتها سألتك :
أيه رأيك ياحماده في موضوع النقاب الي طالع موضه ده ؟
افتكر انك رديت يومها :
عالم متخلفه يا عم!

لكن مقالك ده بعد ما كان الموضوع مش
شاغلك معناه انك زيي بدأت تحس ان
الموضوع انتشر اوي وتوغل في العقول اوي

ربنا يصبرنا يا حماده
علي بلوانا ..
صدقني الموضوع مش سهل
زي ما قلت لك يومها :
دي كارثه !

بنت مصريه said...

اتمنى تنورنى يا حماده

حمادة زيدان said...

بطوووووووووووووووووووووووووووووووط

أتفق معاكي في رأيك

ولكن ماذا لو تفشى النقاب ؟؟؟

هل سنقف مكتوفى الايد أمام المد الخليجي

أعتقد لا

أحمد ربنا أن الازهر قد تحرك لوقف تلك المهزلة

حمادة زيدان said...

عمرو عيسى

أحمد ربنا أنه الموضوع كان موفق

ووحشتنا يا عم عمرو

سلاموزات كتار

حمادة زيدان said...

بنت مصرية

علم وينفذ يا فندم

Hannoda said...

آه ياني

انا تعبت
بدأت بالتفكير في كلام البوست و اشوف ايه قريب من دماغي و ايه بعيد
و بعدين دخلت على التعليقات و بصراحة استفدت كتير من مختلف الآراء و اتغيرت جواي عدة انطباعات
و بعين حصل حاجات غريبة و حسيت باهانة و احباط وشبه يأس من الموضوعية و الرقي في النقاش
وبعدين لقيت هدوء غريب بعد نار والعة ماتتناسبش ابدا مع اللي سبقها
والله حسيت اني اللي بقراه ده حايطلع في الآخر هزار

آه ياني بجد تعبت
وزعلت

انا مش مع الهجوم على النقاب عشان لازم نقرى و نفهم في الدين كويس جدا عشان نتأكد انه فعلا بدعة

أما عن انطباعي ناحيتة فانا نفس انطباعك
حاسة ان عقلي مش مقتنع ان ربنا طلب مننا الغاء ملامحنا اللي خلقهالنا عشان يمزنا بيها عن غيرنا

لكن بقول رأيي على اتحياء عشان بكون خايفة لا يكون فيه اختلاف كبير مع حقائق ثابتة في الدين
عشان الله اعلم النقاب فعلا مرغوب في الدين أو لأ

عموما أنا سعيدة اني اتعرفت على مدونتك

ولساني مش قادر يسكت عن بعض الآراء اللي عاوزة أقولها عن بعض التعليقات هنا

بس أفضل أمسك نفسي و أحتفظ بأسفي جواي

تحياتي

حمادة زيدان said...

هنودة

أسمحيلي ان ارحب بيكي في بيتي واعملك كوباية شاى في الخمسينه ومعاهم شوية بسكويت ... وبعدين بقي موضوع العاصفة ده كان من مجرد اتنين متعصبين جدا لرأيهم منساقين ورا مجموعة من المشايخ السلفين اللي مليين القنوات الفضائية اليومين دول , وكان أفضل رد لهم التجاهل التام حتى يهدئون ويرحلوا ... تعرفي انا كتبت عالمدونة للكبار فقط مش الكبار سن الكبار فكر اللي ممكن يقبلوا الاخر

على العموم نورتي
وميرسي لردك وزئق جدا

اتمنى التواصل الدائم

سارة نجاتى said...

حمادة
لو عملنا تحليل خطاب للتعليقات عندك ح نلاقى الأتى , و مش حأحلل كلامك نفسه لأنى متفقة معاه
1) لما بتكون صاحب منطق قوى بتكون مفرداتك و عباراتك وضاحة و دقيقة و تكون قادر على الاستدلال على ما تقول ,و تكون حججك فى صلب الموضوع , لكن معظم الأراء تندرج تحت بند " خدوهم بالصوت " أو" زود و أنا أزود"

2) معطم التعليقات لدهشتى مؤيدة النقاب , مع انى أراهن على أن الولد فيهم لا يرضى يتجوز منقبة عشان هو عاوزها بيضة و عينها صفراء أقصد خضراء و بتلبس بنفسجى , فغالبا المنتقبة بتبقى غير مناسبة له
يا اما واحد امه و أخته مش منتقبات و مستغنيين عن زيادة الفضل , يا اما بنت من اللى بيلبسوا بنطلون سترتش ع الطرحة و عايزة تدخل فى الهوجة

بيعملوا ليه كده ؟؟ لأننا فى مصر حالية بقى الفرد مننا بيكتسب مكانته الاجتماعية من لبسه و ذقنه و زبيبة الصلاة , عكس زمان , كان يقولك " ده أسطى قد دنيا" أو ابنى " دكتور "
دلوقتى بقيت بنتى منتقية و ابنى فى الجامع و مش مهم هو عامل دوره تجاه مجتمعه و لا لأ؟؟

) معلش بقه , كل راجل محزوق أوى عشان موضوع النقاب , أنا بأقولها عندك و على استعداد لاتمام الموضوع ده , الولد اللى زعلان ع النقاب, لو رضى يحطوا على وشه ستة شهور , ح أحطوا أنا على وشى طول عمرى , أصل أنتوا أيديكوا فى المية الباردة و احنا عمالين نغطى بحجة أننا فتنة , طب ربنا فرق ما بينا و بين الحيوانات ليه , عشان لو عندك قط و لا حتى سلحفاة مش ح تتحكم فى غرائزها , لكن أنت بنى أدم بص للى قدامك على انه بنى أدم, و بعدين طالما العين بتزنى ليه مش يغطى الراجل وشه هو كمان , و لا عين البنت بس هى اللى ح تزنى لوحدها ؟؟ ,بذمتك ده مش يعكس شىء ما عن موروثنا الاجتماعى , عندما يكون هناك خطأ من الطرفين , تشيل عبء محوه الست لوحدها , و بعدين لما واحد يبصلك و انت لابسه خمار بصه مش كويسة , امسك قلة و احدفيها فى راسه , لأنه شخص غير سوى , عشان لما تبقى مغطية من راسك لرجلك و يلفت , نظره مناخيرك, مش تقومى لابسه زيادة , عشان نريحه هو , لا هو يتعالج, و بعدين صاحبتى تحرشوا بيها و هى منتقبة , لماذا لم ينفعها اعلانها رمز عفتها؟؟, فى الحالة دى يا ريت لو يتعب الراجل نفسه شوية و يفكر أن الله و رسوله امروه بغض البصر

( و بعدين اللى بتعملوه ده اسمه اسقاط , بتسقط الظلم اللى واقع عليك كمصرى فى بلدنا الحالية , على المرأة , طب ما والدتك كانت بتلبس مينى جيب , دى ح تروح النار خلاص ؟؟ و بعدين كان معندهاش عفة ؟؟
)الرجل أو المرأة اللى تم ترسيخ عندهم فكرة أن الست = جسد
هم اللى عمالين يقولوا نقاب , وصلت درجة المزايدة لحد ما أصبحوا بيأمروا بتغطية العين كمان

( و بعدين أفهم من كده أن المسلمين مكانوش فاهمين الدين طول السنين اللى فاتت دى , و لا تقولوا لى أن النقاب من زمان ؟ زمان كانت المسلمة و المسيحية و اليهودية بتغطى وشها , و كانوا بميزوا بين الجارية و الحرة عن طريق غطاء الوجه بغض النظر عن الدين

) و بعدين لما العلماء يفكروا لنا, احنا بقى نعمل ايه؟؟
هنا يتجلى مبدأ ثقافة القطيع , اللى فى المقدمة يقود و باقى القطيع يمشى وراه حتى لو ح يوديهم فى داهية, لأن لو كده يبقى روح و اجلد الصحفيين لأن دى فتوى من الأزهر نفسه

) أخر حاجة , أنت ازاى لم تتوقع الردود دى عليك , و أنت بتتكلم فى موضوع زى ده ؟؟ ده احنا حتى النقاش المحترم بقى حرام ,
معلش طولت عليك , أنا خط موضوعاتى غالبا غير دينى , يعنى بكتب فى حاجات تانية بس أنا اندهشت للتعليقات اللى عندك .


و معلش اللى بتقولك ح تقابل أبو جهل عشان مش مقتنع بالنقاب , يبدو أنها لم تقرأ عن أفعال أبو لهب لا تكون فاكرة أنه كان ضد نقاب وبس .

تحياتى ليك و أوعى أدخل على مدونتك و تفور لى أعصابى كده تانى
أول مرة أتنفرز فى مدونة ههههههه
تحياتى

حمادة زيدان said...

سارة

الحمد لله انك اتنرفزتي وانتى في صفي نرفزة ايجابية
هههههههههههههههههههههههههههههههه

The..Swan said...

السلام عليكم
انا عارفه اني جايه متاخرة عالموضوع بس اجيت وحبيت اعلق
اولا انا منقبه من خمس سنين وانا في الكليه دلوقتي والنقاب مش مسبب ليا اي عائق بالعكس الكل بيعرفني مين كويس ومتفوقه في تخصصي العلمي يعني شغل معامل ومفيش اي عائق ولا باحس ببرد زياده ولابالحر زياده ولااي حاجه من اللي بتقولوها عالنتقبات وباقوم وباناقش في المحاضره وعايشه حياتي احلى مماكنت اتوقع اني اعيشها

ثانيا باحب اشكر الاخت ريمان على تعليقها الوافي الكامل وربنا يكرمك

وانا زعلانه من كل واحد شتم وعمل هوجه
وزعلانه من كل واحد قال اننا سبب التخلف والفساد.... الخ

يعني انتو مش عاجبكم شكل المنقبه وعاجبكم شكل البنطلون الضيق الساقط والباضي والنص طرحه اللي بتتلف على الراس واللي لابسه من غير هدووم

ماتقولش ان في واحد لبس نقاب عشان يشوف الجيرل فريند بتاعته في مصر مش محتاح انك تستخبى عشان تعمل حاجه سواء كانت غلط ولا صح ولا ايه

ولا سماعات البلوتوث عشان الغش
ما المحجبه ممكن تحطها عادي ودلوقتي الولاد مبيعرفوش يغشوا ولا ايه ؟ دي 40 جنيه للمراقب تظبط المواضيع كلها من غير سماعه ولانقاب ولايحزنون

...........

ثالثا ياريت اللي بيتكلم يحترم المنقاب
ونرتقى باسلوب الحوار بيننا
متقولش انا مغلطتش على النقاب بعدين تقوم تشتم في المنقبات وتقول كلام غلط علينا
احنا مفرضناش النقاب على اي وحده بالعكس منقدرش نتكلم لما نشوف منظر وحش قدامنا عشان محدش يقول دي منقبه وعايزه تعقدنا لكن لما تشوفوا وحده منقبه بتزعلوا!!!!

رابعا اللي بقول المرأة مش جسد بس وان الغرب بيحترم المراه وهش لابسه نقاب ولاحجاب ولاحاجه ههههههه والله بجد ضحكت هناك اهم حاجه عندهم الست عارفين يعني ايه ست !!
دي اهم حاجه عندهم وازاي يشبعوا رغباتهم منها
واعتقد ان كل راجل بيشوف الست ملهاش لازمه غير كده ولامؤاخذه واللي بيقولي الست في دول الخليج زي الارنب ملهاش غير الخلفه باقوله ربنا يهديك .. في الخليج بيحترموا الست اللي بتحافظ على بيتها ونفسها وبتنشال فوق عيونهم وهى معززه ومكرمه وقاعده في بيتها زي الملكه مش محتاجه تبهدل نفسها عشان 500 جنيه اخر الشهر ده لو حصل

---------
مش شرط الست الحلوه هى بس اللي بتلبس النقاب والله كل راجل بيشوف البنت جميله من حاجه معينه يعني في بنات كتير اتجوزوا ومش جميلات وغيرهم عاقدين وجمالهم بفوق جمال القمر

لولا تعدد الاذواق لبارت السلع
----------------

يعني ممكن يكون ده اخر كلامي تقريبا
وباحب اوجهه حاجه لساره نجاتي حاعلق على حته صغيره

انتي قولتي (بعدين لما العلماء يفكروا لنا, احنا بقى نعمل ايه؟؟
هنا يتجلى مبدأ ثقافة القطيع , اللى فى المقدمة يقود و باقى القطيع يمشى وراه حتى لو ح يوديهم فى داهية,

----------

ازاي تقولي كده انا قريت الموضوع كامل وكل الكومنت وعند الحته دي وقفت ومش عارفه اقوللك ايه بالطبع العلماء لازم نتبع رأيهم لانهم اولي الامر والله قد أمر بطاعة أولى الأمر ، وطاعة ولي الأمر طاعة الله ومعصيته معصية الله ، فمن سخط أمره وحكمه فقد سخط أمر الله وحكمه
فعلينا الطاعة تحقيقا لقوله جل وعلا:

(يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم فإن تنازعتم في شيء فردوه إلى الله والرسول).

وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «على المرء المسلم السمع والطاعة فيما أحب وكره، إلا أن يؤمر بمعصية، فإن أُمر بمعصية فلا سمع ولا طاعة». أخرجه الشيخان، وعن عبدالله بن عباس رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من كره من أميره شيئا فليصبر».
------------------
مش هاكتر اكتر من كده مع اني كترت
وبس يا استاذ حماده والكاشف ربنا يكرمكوا بوحده تخافوا عليها من الهوا الطاير ومن نظره شاب معدي مايسواش ربع جنيه