Friday, March 7, 2008

موقف كان لازم أحكيه


أزيكم


مش كويسين الحمد لله ... المهم أنا وصلت للصعيد والحمد لله بعد فترة كنت فيها في القاهرة بعمل شوية حجات ربنا يتمها في الآخر على خير ... المهم وانا نازل أحجز القطر من محطة الجيزة أنا وصديقي وبلادياتي هيثم الدهشان حصلنا موقف صغير كان لازم أحكيه .


خير اللهم أجعله خير على أساس أني لسه صاحي من النوم يعني الموضوع وما فيه أننا قابلنا تلاتة شباب من ليبيا زى الفل سألونا عن محطة رمسيس أو زى ما هما قالوا محطة القطر لأنهم كانوا عاوزين يروحوا الأسكندرية أول بصراحة ما عرفت أنهم عرب والله قولت أنا وهيثم مش هاينفع نسيبهم لأنهم ببساطة عرب ده أولاً وثانياً وده المهم "صورة مصر" والله غصب عني لقيتني بفكر في صورة مصر قدام 3 شباب جم من بلدهم يتفسحوا وطبعاً عرفت منهم بعد كدة أنهم كانوا فعلاً في محطة رمسيس والناس ماشاء الله عليهم قعدوا يشتغلوا فيهم لغاية ما وصلوا لمحطة الجيزة وهما مايعرفوش !!!.


المهم سألنا على ميعاد قطر في وعرفنا أنه هايكون كمان نص ساعة أخدنا المترو اللي عجبهم أوى وكان في مشهد ضحكت من قلبي لما واحد منهم وضع التذكرة في المكنة ولقي التذكرة أتسحبت راح أتخض منها لما اتسحبت منه ... روحنا طبعاً نحجز التذاكر وطبعاً الراجل اللي بيقطع التذاكر أول ما عرف أنهم عرب من لهجتهم كان المعفن عاوز يلابط عليهم في جنية!!! أه والله جنية ويقول للشاب أنت أخدت الجنية المهم اللي أكتشفته واتصدمت منه أننا بقينا شعب كل همه يمتص دم أي واحد سايح عربي كان أو أجنبي مش بتفرق كتير يعني الشباب دول حكولنا على مواقف كتيرحصلت من أول لحظة نزلوا يتفسحوا في أم الدنيا !!! لناس زى الفل بتشتغل فيهم من سواقين تاكسي إلي ناس عادية يسألوهم ما يجاوبوش مظبوط يعني الخلاصة محدش كتير في مصر بيراعي أسم مصر وفي الأخر يزعلوا لما واحد سعودي يعمل أغنية يشتم فيها أم الدنيا !!!


في النهاية مش عاوز واحد يجي يستهبل عليا ويقول أني فرحان بأغنية الشاب السعودي ... أنا طبعاً زعلان ومدايق جداً مش من الشاب السعودى لا من المصريين إللي خلوا صورة مصر تبقي بالمنظر الاسود والمطين بالطين ده.


معلش طولت عليكم بس كان أحكي علشان ما اتخنقش واموت


حمادة زيدان


17 comments:

Empress appy said...

بص يا حمادهه يا صديقى الحمد لله انك سبت القاهرة ومشيت كنت قاعد على نفسنا يا راجل ههههههههههههههه
وبعدين هو هيثم ده مش اللى انت قولت عليه ولا اعرفه هههههههههه
بص الليبين من اطيب الشعوب ودى من معرفتى بيهم شخصيا كانوا محتلين البيت عندنا ههههههه بيجوا مع بابا وساعات بيقيموا عندنا فى البيت انما من اكتر الشعوب قفله مخ بعيد عنك ولا الاقفال تيجى فيهم حاجه.
اما موقفك بقى فبجد ربنا يكرمك عليه وانا نفسى كل الناس تراعى ربنا شويه كده فى الحاجات دى وكمان علشان مصر بس قبلها ربنا
انما اللى بيحصل فهما بيمصوا دمنا احنا كمان واللى مش هيبقى مفتح للناس مش هيقدر يقف ضدهم عارف لما بيجيلى حد اجنبى او عرب اصحابى بفضل معاهم طول الوقت او لو مش فاضيه بعمل ورديات انا واصحابى اللى بثق فيهم انهم يفضلوا معاهم علشان محدش يضحك عليهم وبيمشوا يقولوا ان احسن رجاله وبنات فى مصر
وربنا يهدى يا حماده اذا كان المصريين بيتوهوا بعض ههههههههه
انا ماشيه بقى علشان طولت تيجى معايا الكوكب ولا تقعد هنا فى العشه بتاعتك هههههههههههههههههههههه

بنت الاسلام said...

حلاوتك يامصر

حتي الجدعنة كمان راحت

بقيلنا ايه بقي

بس الحمد لله لسة في شباب امثالك ياحمادة

بيفهموا

وبيحسوا

ربنا يكتر منهم

تحياتي

ليك

ولهيثم طبعا

محمد مارو said...

حماده
اولا الف مبروك على مدونتك

و معذره للتاخير

ثانيا

يا حبيبى انت تنور اى مكان تروحه و ده طبعا بالعند فى ابى


ثالثا
احييك ع شهامه الصعيد اللى فيك و ربنا يبارك فيك

مهندس مصري بيحب مصر said...

حاجة تزعل فعلاً بس الحمد لله انك وريتهم صورة مصر الحقيقية
او اللي نتمنى تكون هيا الحقيقية

ahmed mefrh said...

السلام عليكم
حمد الله ع السلامه الاول
ثانيا جزاكم الله خيرا على تلك الخدمه
ثالثا زى ما فيه فى المجتمعات ناس حلوييين
زيكم فيه ناس مطينين وما اكثرهعم فى هذا الزمان
تحياتى ابو مفراح

Empress appy said...

واد يا ماروووووووو ابعد عنى احسن لك هكسر رجلك او اخليك ابو رجل مسلخوه

Anonymous said...

لو مكنش حماده زيدان الأديب هو الي هحميل صورة المصري الحقيقي ويحافظ على أصالته مين تاني هيعمل كده


محبتي

حسن مدني said...

يا عزيزي معاك حق

نحن الذين نعطي صورة سيئة عن أنفسنا بسوء المعاملة
ثم نغضب إذا لقينا مثلها

تحياتي

simple girl.. ..simple dream said...

اولا ي حمادة مبروك المدونة الجديدة
ثانيا انا قريت البوستين الى فاتوا وعجبونى جدا
قصتك القصيرة رغم ما تثيره من جدل
انما عاجبنى اسلوبك وطريقة سردك
لكن لم يعجبنى انك بررت شذوذ هذا الرجل وجعلته مقبولا
وجعلته ايضا يتوب ويرجع الى الله قبل موته
يا حمادة ازاى بتقول انه كان احيانا قريب من الله
صعب جدا ان يكون قريب من الله وهو يفعل ما يفعله
فهذا لا اتصوره ممكنا ابدا

حمادة زيدان said...

آبي هانم
انا حاسس أنه القاهرة جوها أتغير من يوم ما سيبتها يعني ممكن يكون الطقس أنقلب برد ومطر لأن أكيد السماء كانت بتعيط عليا وانا مش موجود .
وبعيدين أنتي شلك بتهدى النفوس بيني وبين هيثم "هههههههههه" وعاوزاه يزعل مني بس ده لممكن يحصل أبداً
وأخيراً ناس ليبيا أنا كنت مش بحبهم أوى بس والله مش عارف لية حسيت أنوا الموضوع ده مهمة وطنية
نورتيني يا ابي

حمادة زيدان said...

ميرسي يا بطوط كاك وربنا يجازيكي ويجازينا خير يا رب
كاك كاك كاك
أخوكي حمادة من عشة أربعة فوق سطح ام شوشو

حمادة زيدان said...

حبيبي مارو
ما بينا مفيش أعذرني دي
نورتني والمدونة زمانها بترقص من الفرحة
وطبعاً حبيبي أنا منور في اى مكان بالعند في ابي بردوا

حمادة زيدان said...

نورتني يا هندسة وربنا يخلي على زيارتك الكريمة

حمادة زيدان said...

ابو مفراح
نورتني يا معلم
وربنا يخليك على زيارت الكريمة

حمادة زيدان said...

حبيبي عبد الرحمن بك فارس
نورتني بجد ... ومش عارف أقولك ايه على كلامك الحلو عني أنا فخور بصراحة أنى أعرفك بجد وسعيد أكتر بزيارتك ليا عالمكتوب وهنا

حمادة زيدان said...

أستاذي حسن مدني
ميرسي على تشريفك ليا في مدونتي المتواضعة

حمادة زيدان said...

شاهى
والله انا مبسوط جدا بزيارتك للمدونة وعن موضوع القصة أنا شايف الإنسان اللي فيه موضوع الشذوذ ممكن يكون عنده مرض وزى اى مرض ممكن يرجع لربنا في يوم من الأيام
تحياتي