Wednesday, March 12, 2008

الأسعار ولعت والناس عادي يعني



النهاردة يا جماعة وزي كل يوم لما بكون في المنيا بحب أنزل السوبر ماركت أشتري أنا لوازم البيت من رز ومكرونة وصابون وجبنة وأي مصايب تانيه يكون البيت عاوزها .. المهم وقفت مع صاحب السوبر ماركت شوية بحكم المعرفة يعني ... وقعدت أسأله على أسعار الحجات إللي كل الناس مش ممكن يستغنواعنها ولقيت عنده مع الأسف أجابات صعبة أوى ومحزنة ومخزية ومحبطة وتعالوا نشوف نسبة الزيادة.

المكرونة .... من كام شهر ممكن نقول شهرأو أتنين أوتلاتة أو أقل كانت ب جنية وربع بس الكيس اللي هو 400 جرام فقط دلؤتي نفس الكيس وماتتخضوش ب 2 جنية وربع يعني زاد الضعف تقريباً وفي أقل من كام شهر .

الرز .... الرز يا جماعة كان تمنه من كام شهر والله 2 جنية دلؤتي ما شاء الله ب 4 جنية يعني زاد 100%100 حتة واحدة .

السمن ... وبحكم أنه عندنا في البيت سمن بلدي والسمن بتاع الصفايح مش بنجيبه كتير بس عرفت أنه زادت الروابي من 11 إلي 19 ونص يعني قربت على 100%100 زيادة هى التانية .

والزيت نفس الزيادة والسكر والصابون والفول المدمس والمفاجئة الكبري زيادة العدس من خمس لحاليح إلي 10 لحاليح حتة واحدة يعني زاد بردوا بنفس الزيادة , طبعاً كل ده غير موضوع العيش إللي أتكلمت فيه مروة الزارع ... الخلاصة هذا هو حال المصريين في الألفية الجديدة ومع حكومة نظيف ومع الأب الحنون لكل المصريين بابا "حسني مبارك" أطال الله في عمر سيادته وقصر في عمرنا أحنا علشان يعجب سعادته.
نيجي بقي لكلمة السر عند أبوكم حسنى مبارك .. يعني استنوا أي خطاب لسعادته وأول ما يقول "محدود الدخل" أعرفوا وتأكدوا أنه الأسعار هاتولع تانى يوم دي بقي فاكرين ناصر لما قال "ديلسبس" لما جه يأمم القناة هو مبارك أتعلمها بس بيقول "محدود الدخل" وبردوا علشان يأمم جيوب المصريين وهو في الآخر كلوا تأميم وخلاص.
أنا مش عاوز أتكلم تاني علشان ملييت وقرفت وزهقت وهاعيط خلاص
حمادة زيدان

12 comments:

محمد مارو said...

استنى اروح اجيب منديل نعيط سوا

بنت الاسلام said...

حمادة

وانا بتعشي دلوقتي

بصيت لكيسين العيش

ب2 ج

انا واختي واخويا

وخلصوا

كنت هعيط

عود ياحمادة

عوووود

ومارو ليك

وماتزعلش

تحياتي

مدحت محمد said...

والله لسة بقرا للجيزاوى
بيقول انذار انفجار
بجد الناس بتصرخ ومحدش سامعها
ربنا يرحمنا

Empress appy said...

هههههههههههههههههههههههههههههه
عارف بضحك ليه جالى صداع يا حماده منك لله كنت واخده منه اجازة بقالى كام يوم ينفع كده بزمتك يعنى اعمل فيك ايه بس
وبعدين يا ابنى انتوا ليه مش فاهمينه هو بيتكلم مش عن مصر فى موضوع محدوى الدخل هو بيتكلم عن جنوب افريقيا
هى مصر اصلا فيها الكلام ده هى بقى فيها معدومى الدخل

ahmed mefrh said...

السلام عليكم
صحيح و الله اخى ما تحدثت عنه
و تحدثنا عنه كتير جدا جدا قبل ذلك ولا حل الا بأيد المصريين

تحياتى ابو مفراح

مهندس مصري بيحب مصر said...

حسبنا الله و نعم الوكيل

حمادة زيدان said...

مارو حبيبي
انا عندى علبتين مناديل ممكن أنا أخد واحدة وانت واحدة

حمادة زيدان said...

بطوط
الحمد لله عدنا
أحمدي ربك أنوا العيش كفاكوا وانتوا تلاتة الأيام الجاية سودة اوى ربنا يسترها

حمادة زيدان said...

دوحة حبيبي
والله لا أتوقع أي أنفجار في الشعب
المصري ولكن أتمناها

حمادة زيدان said...

آبي
أولاً أنا فرحان أنك ضحكتي
ثانياً انا أسف أنوا عملتلك صداع
ثالثاً هو كان بيتكلم عن دولة ممكن تكون مش جنوب أفريقيا ممكن تكون الصومال

حمادة زيدان said...

ابو مفراح
دايماً بتسعدني بزيارتك الخاطفة ... تسلم يا معلم

حمادة زيدان said...

مهندس مصري
ربنا معانا على الايام السودة دى