Friday, June 20, 2008

النهاية قصة قصيرة

قصة جديدة من مدّونتي القديمة ... كنت كتبتها بعد مشاهدتي لحلقة من برنامج العاشرة مساء ... بكيت بشدة وقتها
ودخلت غرفتي وأحضرت الورقة والقلم ووجدت السطور تتدافع خلف بعضها ... أنتهيت من القصة التي أهديها لكل من حاول الخروج من سجن مصر
الكبير فغرق في بحور الدنيا وأصبح طعاماً للإسماك الجائعة
النهاية


الأمواج تتلاطم من حولي .... السماء تمطر .... أحلامي تتبدد أمامي .... صوت أمي يناديني "لا تذهب يا ولدي" .... أشعر بالأختناق وسط الجو البارد .... دموعي أتركها لتأخذ طريقها علي وجهي .... جسدي يرتجف .... صوت أصدقائي في مقهي القرية ونحن نتحدث عن مستقبلنا وأحلامنا التي لم تحقق أسمعه بوضوح كما لو كنا في المقهى .... الرعب يسيطر على الركاب أراهم يهرولون هنا وهناك أرى النساء تمسك بأطفالهن وتصرخ من شدة الرعب .... طفولتي أشعر بها الآن أري نفسي بجلبابي القصير أنا واصدقائي ونلعب سوياً في الحقل , أبتسامة وجدتها على وجهي عندما تذكرت صديقي وهو يخطف من يدي تفاحة ليعطيها لتلك الفتاة الجميلة التي كنا دائماً نتشاجر من أجلها.... صوت كابتن الباخرة ينادي "الباخرة تغرق" .... كان أول لقاء بيني وبينها , كانت جميلة حقاً , رقيقة حقاً , كنت أشعر معها كما لو كانت هي أمي من شدة حبها لي , كنت وقتها في الثانوية العامة وكان المستقبل يناديني فقد كنت متفوقاً في دراستي وكان والدي مازال بصحته لذلك وعدتها بأن أكون فارسها الذي سينتشلها من فقرها ويجعلها أميرة تفوق سحراً عن أجمل أميرات الأرض .... تحركوا الباخرة تغرق .... يوم تخرجي من الثانوية العامة كان يوماً سعيداً شعرت معه بأنني حققت ما أتمني فقد كان مجموعي يؤهلني لدخول كلية الطب التي تمنيتها كثيراً , باع والدي وقتها قيراط الأرض الذي كان يمتلكه لكي أكمل به تعليمي .... صديقي ينتشلني من مجلسي , بدأت الباخرة في السقوط في الماء , أطفال يغرقون أمام عيني , نساء يصرخن على أولادهن , رجال كانوا محملين بالهدايا التي أصبحت طعاماً للأسماك الجائعة .... خرج الطبيب من غرفة والدي ووجه مقفهر , وبقسوة طيبة وجدته يخبرنا أن والدي أصيب بمرض خبيث ويجب نقله إلي المستشفي حالاً , وقتها نفذ ما نمتلك من أموال , وتركت الكلية لكي أنفق عليه .... دموعاً تحجرت علي وجهي من قسوة البرد , صديقي يحاول أن يدفعني أمامه بعدما تحجر جسدي وأصبحت غير قادر على دفعه .... صوت الموسيقي في فرح حبيبتي يكاد أن يخرق أذني حتى انه تفوق على صوت ما أمر به من كارثة .... صوت أمي تناديني "لا تتركني يا ولدي .... لا تتركني يا ولدي" .... تفوقت دموعي على تجلد المكان وانهمرت كالسيل من وجهي .... أحاول النظر إلي صديقي .... أشعر بأن جسدي يتوقف عن الحركة .... أمي تناديني "لا تتركني يا ولدي" .... جمعت ما جمعت من أموال , قررت الرحيل بعدما مللت من البحث عن عمل , قررت الهجرة إلي إي بلد خارج مصر .... صورة والدي بعدما تم طردة من المستشفي لعدم دفع مصروفات علاجه تكاد تقطع جسدي .... أمي تتوسل إلي تكاد أن تقبل يدي , صوتها الباكي يناشدني بألا أتركها .... صديقي يحاول دفعي .... حاولت الشهادة .... أعذريني يا أماه .... رأيت أبي يأخذ بيدي .... صوت أمي يناديني لا تتركني يا ولدي .... أبي يقترب مني وهو مبتسم .... صوت الباخرة وأصدقائي يودعونني .... صديقي يشعر بالأرهاق ويتشبث بقطعة من الخشب .... والدي يأخذني في حضنه .... صديقي يراني أغرق حاول الأمساك بي ولكنه تعب فتركني ودموعه تنهال من عينيه .... أستطاع لساني أن ينطق بالشهادة , وبصوتاً مسموعاً قلت "سامحيني يا أماه"...


قلم

حمادة زيدان

43 comments:

محمد مارو said...

اه انا فاكر انى قراءة الرائعه دى قبل كده


حتى يومها قولت لك كويس انك نطقت الشهاده

Unknown said...

بص انا كنت جاية اقلب عاليها واطيها وازعق واتخانق عشان بتتاخر علية بس بعد القصة دى.......... برافو عليك يا حمادة اكتر حاجة عجبتنى المشاهد المتقطعة جامدة جدا خلتنى حاسة انى باتفرج على فيلم الله ينور يا سيدى

ريمان said...

حماده

هروح اصلى العشاء وارجع اقرا البوست على طول

سلام مؤقت

على فكرة باين عليها قصه جامده اوى

عرفت كده من اول سطر

سلام هرجع تانى

ريمان said...

يااااااااااااااااه

بجد بجد انا عينى دمعت

ايه ده يا حماده

قصه مؤلمه جدا وحزينه اوى

وفيها وصف دقيق للالم والمعاناه

والله قلبى وجعنى

تحياتى

ريمان

نوسه وريمان فى هاكونا مطاطا said...

حبينا بس نقولك يا حماده

صحى النووووووووووم

تم افتتاح مدونه هاكونا مطاطا

تعالى كده عندنا وروق بعد القصه الحزينه دى

هتضحك وتفرفش معانا

يلا سلام

بنت الاسلام said...

موضوع بيتكرر كلم يوم

وكل مرة نرجع نقرا القصة

ونفتكر

ونترحم عليهم

المرة الجاية امتي؟

ماهو مش بنتعلم من الدرس أبدااا

salwa said...

salam 3alaykom
akh 7amada a3tazer 3an el taekhir..
a7yan ktir,tajri elriya7
bima la tashtahi el sofon
wa lakin 3alayna an nara daeman
nosf el koub el malaan
salimat yadek
la fidele
salwa

ميرا ( وومن ) said...

حمادة
بجد يا حمادة أكثر من رائعة الصور القصيرة بطريقة الفلاش باك دي خلتني احس انى بغرق معاه في المركب
دمت دائما مبدع
خالص تحياتي

عدنان أحمد said...

السلام عليكم
كيف حالك يا حمادةاتمنى تكون بخير
بص يا سيدي
اسلوبك جميل ماشاء الله
و القصة حلوة
لكن في بعض اخطاء نحوية و مطبعية
انصحك متخليش آدم يشوفها
هههههههههه
لا بس بجد عجبتني

انا مررت لك التاج بتاع آدم
منتظرين ردك يا معلم

تحياتي
عدنان

بنت مصريه said...

حماده
اقر بان ده احلى بوست شفته ف حياتى من ساعه ما عرفت يعنى ايه مدونات
والله يا حماده انت اخرجته بشكل رائع
وعجبنى قوى دمج احداث كارثه الغرق
مع زكرياتك
بجد مش عارفه اوصف البوست ده لانه اكتر من رائع


متزعلش منى يا حماده
انا عارفه انى مأثره ف حقكوا كلكوا
بس والله النت بتاعى
زفت خالص وانا دلوقتى على نت تانى

ده غير انى بجهز الشنط عشان مسافره اسكندريه اصيف
ولما ارجع هتكون انت من اوائل الناس اللى هزورهم ان شاء الله
بوست هايل احييك

Empress appy said...

الله ينكد عليك انت بتردها ليه ولا ايه ماشى يا حماده
بجد تسلم ايديك ما هو انا مش ناقصه اجيب علبتين كلينكس جنبى

مدحت محمد said...

انت قصصك كلها تحفة بصراحة ياحمادة

ومش مجاملةوالله العظيم

كوارث said...

ايه يا عم الغم ده كله ..
مش للدرجة ده
بتفكرني بقصة واحد منحوس لصديق اسمه احمد محمد عبيد كانت بتتكلم عن واحد انطرد وباع كليته وفلوس كليته ضاعت ومعرفش ايه وايه .. مفيهاش لحظة سعادة واحده
صحيح فيه بلاءات كتير
بس ربك ما بينساش عبيده
" وما من دابة في الأرض إلا على الله رزقها "

كيكى عوووووو said...

عوووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
..................................
اممممممممممممممممممم اهى اهى
كدة يامضروب تخلينى اعيط
اهى اهى
...........................
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
...................................
ربنا يستر علينا كلنا...
انت بتكتب حلو اوووووووووووى
احييك وغمتنى
يلا بقى امشى من وشى الساعة دى
قلتى مين هيدفع حساب
التك توك

عين فى الجنة said...

قصة قصيرة فيها عناصر فنية قوية مثل تداخل الفلاش باك مع الحدث الرئيسى وهو غرق العبارة
وسرعة الانتقال بين الاحداث فى الماضى والحاضر
ولكن كل الذكريات القديمة حزينة فكأن الموت غرقا هو الحل

تجربة جيدة
استمر وانصحك بكثرة القراءة لاساتذة القصة القصيرة
مثل يوسف ادريس

Unknown said...

بسم الله ماشاء اله يا حماده

القصه مؤثرة وحساسه

وربط الاحداث ببعضها اكثر من رائع

ودخولك من الواقع للخيال حسسني اني بشوف فيلم اجنبي ممتع رغم قساوة القصه

ربنا يخليك لاهلك ويخليهملك


تحياتي ليك

حمادة زيدان said...

مارو حبيبي

اه يا عمري ... وفاكر كلمتك دي بردوا
ربنا يحليك ليا وميحرمنيش منك يا رب

حمادة زيدان said...

انوج

معلش بقي سماح النوبة ... الحمد لله القصة دي بقيت حمايتي ... ربنا يجعل قصصي في الحماية دايما يارب

نورتيني

حمادة زيدان said...

ريمان

معلش دمعتلك عينك ... اصلوا يا بنتي كتبتها وانا اصلا معيط فكان لازم تطلع كئيبة كدة

حمادة زيدان said...

حسام و ريمان

المدونة الجديدة تحفة مبروك عليكم

وميرسي على المرور

حمادة زيدان said...

بطوط

انا مليت والله كل كام يوم غرق كام شاب مصري على سواحل ايطاليا ولا ليبيا ولا اى مكان تانى معقولة الشباب فضلوا العيش في بطون الاسماك على العيش في مصر

ربنا يرحمنا

حمادة زيدان said...

العزيزة سلوى

المصيبة يا سلوى اننا في مصر الان مفيش كوباية اصلا الحكومة خصصتها

والله مش عارف اقولك ايه غير انه القصة دي حالة جتلي من برنامج شوفت فيه جثث الشباب المصري متبهدله على سواحل اوروبا

ميرسي للزيارة

حمادة زيدان said...

ميرا

ميرسي ليكي ... بحمد ربنا على وصول الفكرة والتعبير عنها ... ميرسي مرة تانية يا ميرا

حمادة زيدان said...

أنجي

وصفك للبوست بأنه أحلى بوست شوفتيه ده وسام هالزقه على باب المدونة ... بجد بجد بجد ميرسي ميرسي ميرسي

ترجعلنا بالفين سلامة ومصيف سعيد إن شاء الله

حمادة زيدان said...

عدنان

ميرسي حبيبي ع التاج وعلى ردك

وهو عموماً آدم بطل يزورني علشان يعرف القصة حلوة ولا وحشة

صاحبك ديكتاتور اوى

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

سلاموز بقي

حمادة زيدان said...

آبي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

واحدة بواحدة والبادي أظلم

نكدتي عليا ببوست نكدت عليكي بالبوست اللي بعديه خالصين يعني

نورتي يا أبوب ويارب تكوني بخير

حمادة زيدان said...

مدحت

ميرسي ليك يا زعيم

ومتحلفش يا جدع انا مصدئق

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

حمادة زيدان said...

كوارث

معلش كنت مغموم يا اخويا فقلت اطلع غمي عليكم أعذرني بقي

على فكرة انا أخدت فكرة عن المدونة عندك تحفة يا جدع والله تسلم ايدك

هزورك قريب في اكتر من موضوع وهلطعلك كومنتاتي

سلاموز بقي

حمادة زيدان said...

كيكي كيكي كيكي كيكي كيكي كيكي كيكي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

قاععد أكرر في اسمك ينفع أغنية على فكرة

كيكي كيكي كيكي كيكي كيكي يعني ممكن يتعمل اغنية راب ... عيطي يا مضروبة ياللا خودي منديل من علبة مناديلي وامسح دموعك

على فكرة
انا مش هركب توك توك لو مين اللي هيدفع بقي يبقي تاكسي وعلى حسابك
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ايه رأيك
ولا نخليها مترو ولا حسابي انا

ولا هو مين أصلاً إللي هيدفع للتوك توك

حمادة زيدان said...

عمنا راجي

ميرسي على نقدك الجميل للقصة تسلم يا عمنا

ويارب دايماً اكون عند حسن ظنك

حمادة زيدان said...

دكتور ابراهيم

تسلملي يا غالي ... ميرسي ليك على مجاملتك الجميلة دي

وربنا يكرمك يارب

كيكى عوووووو said...

عووووووووووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
..................................
انا جاية اقول حاجة مهمة جداااااااااااااااااا
..........................
الاحسن تفتكرنى انا مش متابعك فى بوستتك
لااااااااااااااااااااااااااا
انا متابعك لان اسلوبك جميل بجد اذا كان سياسة وبلذات بتعجبنى فى السياسة بحس انك تقدر تفهم اى حد انت عايز تقول اييييييية من غير كلام كبير ومجعلص
وخواطرك واخيرا قصصك
ماشاء الله متعدد المواهب
................................
زوووووووووووووووووووووووووو
زوووووووووووووووووووووو
.............................
احم احم دى بس عينى متخدش فى بالك
...................................
انا مقدرش اغيب عليك بجد
بس مسغربة انا معظم المدونين
مش بيدو اى فرصة لبوستتهم تقعد فترة طويلة شوية اسبوع يعنى
يعنى انا مثلا قلت هنزل بوست جديد بس قدام لسة بتيجى تعليقات انزل جديد لية
فاهم وجهة نظرى
والصراحة القصة الى فاتت
ثورة الجنس
كانت محتاجة
تقعد فترة اكترررررررررررررر
مش كلوا وراء بعضوا
...............................
زوووووووووووووووووووووووووووووو
زووووووووووووووووووووووووو
.....................................
احم احم قلت متخدش فى بالك
...............................
قلت اجى اوضح
لاحسن تكون زعلان ولا حاجة
...............................
زووووووووووووووووووووووووووو
زوووووووووووووووووووووووووو
..............................
هاركب تك توك يعنى هاركب تك توك
ما انت معاك فلوس اد كدة
............................
زوووووووووووووووووووووووووو
زوووووووووووووووووووو
........................
يالهوووووووووووووووووووووى حمادة بيولع
..................................
احم احم طب سلام دلوقتى

حمادة زيدان said...

كيكييييييييييييييييييييييييييييييي


بت يا كيكي ايه زووووووو دي على أساس أنه سياتك نحلة يعني ولا إيه ... ثم من قالك أنه أنا زعلان يا خراشي هتزعليني ع الفاضي ... طيب خليها ع المليان لما أعزم عليكي المواصلات وسياتك تاخدك الكرامة وتقولي لا والنبي لنا دافعة ... وانا أقولك بلاش يا كيكي تقولي لا هدفع أروح عامل فيها زعلان ومدبسك في الأجرة
نهههههههههههههههههههههههههههههههههه

وبعدين فعلاً أنا أستعجلت في نزول قصة النهاية ... واوعدك كل بوس هيقعدلوا على الأقل اسبوع أنتي أأمري بس

وياللا روحي كملي طيران
زوووووووووووووووووووووووووووووووووو

سلاموز مؤقت

مدحت محمد said...

كييييييكى بتقر عليك ياحمادهههههههه

خدلك ساااااااااااااااااااااااااتر

رهف said...

حماده زيدان
من الواضح ان المدونه حلوه اوى سأعود لقرئتهخا مره اخرى
القصه حلوه وسردها رائع
وكلماتها قويه
تحياتى

z!zOoOo said...

السلام عليكم

مدونتك جميله يا حماده وفيها مشاعر جميله

متشكر قوى على تشريفك ليا فى مدونتى

وأتمنى علطول تشرفنى يا جميل

وطبعا انا أسعد انك احتفلت بعيد ميلاد أدم عندى لأنه ده شرف ليا انا

أدم أنسان جميل وأى حد يتشرف بمعرفته

وربنا يحبب خلقه فى أدم يارب

ودايما تشرفنى يا جميل

z!zOoOo said...

اه صحيح مش مهم الغلط فى الاسم المهم انك شرفتنى

وهستناك علطول تشرفنى

يا عصام هههههههههههههه قصدى يا حماده ههههههههه

Anonymous said...

اهلين حمادة
الله عليك وعلى القصة..تصدق انني مع النهاية دمعت عيني حسيت انني انا الغريق..موت الانسان المادي ممكن يكون له راحة من حياتة التعيسة..خصوصا اذا لم يكن بها اي شغف او حتى بصيص امل من انه يوما ما الحياة ستكون دنيا حلوة..خلينا نحلم ان القادم يكون احلى واحلى..لنا و للاجيال القادمة..انشاء الله
تميم

حمادة زيدان said...

مدحت حبيبي
طلع نفسك انت منها ياض
كيكي مش بتحسد ولا بتقر ياد
كيكي لا تحسد ولكنها تتجمل
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
دي يبني الهانم هنا ازاي تكون بتقر

حمادة زيدان said...

رهف

ميرسي ليكي على زيارتك للمدونة

حمادة زيدان said...

زيزووووووووووو

اولا معلش في الغلط في الاسم بتحصل في احسن المدونات قصدي العائلات

ثانياً ميرسي على زيارتك الجميلة

ثالثاً كل سنة وادم بخير يا رب

حمادة زيدان said...

تميم

ميرسييييييييييييييي

على الكومينت وربنا يخليك يارب

Unknown said...

الله بجد حاجه حلوه و قصه رائعه .. و أسلوبك في الكتابه أحسن بكتير و ياريت تكمل بقي علي كده :)